În
fiecare an, la 18 aprilie, ICOMOS - Comitetul Internațional al Monumentelor și
Siturilor celebrează Ziua internațională a monumentelor și a siturilor aprobată
în cadrul celei de-a 22-a Conferințe Generale a UNESCO din 1983. Această zi
oferă posibilitatea ca publicul larg să conștientizeze dimensiunea
patrimoniului monumentelor și siturilor la nivel național și mondial, precum și
a vulnerabilității acestuia. Totodată, sunt aduse în atenția oamenilor și
eforturile necesare protecției și conservării acestui patrimoniu.
La 18
aprilie 1982, cu ocazia unui simpozion organizat de ICOMOS Tunisia, a fost
sugerată ideea de a se stabili o zi pentru a sărbători diversitatea
patrimoniului din întreaga lume. Pornind de la această idee a fost stabilită Ziua internațională a monumentelor și
siturilor, proiect aprobat de Comitetul executiv al organizației.
În cadrul sesiunii Conferinței Generale a
UNESCO din 22 noiembrie 1983, a fost adoptată o Rezoluție în acest sens,
recomandându-se statelor membre să examineze posibilitatea de a declara ziua de
18 aprilie ca Ziua internațională a monumentelor și siturilor. În timp ce, mai
multe țări și regiuni au stabilit ca zi a patrimoniului — Ziua europeană a
patrimoniului, sărbătorită în fiecare an în septembrie, Ziua internațională a
monumentelor și siturilor a reprezentat o oportunitate pentru toate Comitetele
Naționale ICOMOS de a susține cauza lor împreună, în aceeași zi. Programul din
această zi este coordonat de Comitetul Internațional ICOMOS Pentru Turism
Cultural la care este conectată rețeaua ICOMOS din întreaga lume.
Tema din 2017 a acestei zile, este ''Patrimoniul Cultural și Turismul
Durabil'' (''Cultural Heritage & Sustainable Tourism'), fiind aleasă în
contextul Anului Internațional al ONU pentru dezvoltarea unui turism durabil și
a Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă și obiectivele acesteia.
Repere ale potențialului turistic
cultural al monumentelor istoirce din Brăila
Județul Brăila dispune de o
zestre patrimonial – culturală semnificativă în raport cu identitatea geografică
a așezării lui și cu specificitatea
evoluției lui istorice.
Un prim reper al potențialului
turistic reprezentat de patrimoniul cultural imobil este consemnat în Lista monumentelor istorice din județul Brăila,
ca parte a Listei monumentelor istorice din țara noastră, document aprobat
prin Ordin al Ministrului Culturii și Cultelor și publicat pe site-ul
Ministerului Culturii și Identității Naționale: „www.
cultura.ro”
În mod semnificativ merită
subliniate următoarele:
1. Bogăția patrimoniului cultural
brăilean - în forma clasării și înscrierii sale ca atare pe Lista monumentelor
istorice - este concentrată, în mare măsură, în municipiul Brăila.
2. Dincolo de clădiri cu valoare de
patrimoniu, municipiul Brăila dispune de ipostaze
mai rare ale prezenței patrimoniului imobil la nivelul orașelor românești
extracarpatice, suficient de bine conservate, precum:
- ample și semnificative ansambluri de arhitectură, precum:
Ansamblul «Piața Traian», ansamblu de arhitectură cu valoare de monument istoric înscris în Lista
monumentelor istorice (LMI) din România (ediția 2016) sub nr. de Cod: BR – II – a - B – 02131 precum și
a
Ansamblul «Str. Mihai Eminescu – Str. 1 decembrie
1918» (reprezentat de Str. Mihai Eminescu
și Str. 1 Decembrie 1918 până la intersecția acesteia cu Str. Griviței), sec.
XIX, monument istoric înscris LMI 2004
sub nr. de Cod: BR – II – a - B –
02096;
Ansamblului
„Str. Eremia Grigorescu”, Str. G-ral Eremia
Grigorescu, nr. 1 – 13, sec. al XIX – lea,
monument istoric înscris LMI 2004 sub nr. de Cod: BR – II – a - B – 02107;
- un sit istoric
urban – singurul de această amploare conservat la nivelul orașelor de
provincie extracarpatice: Centrul
istoric al municipiului Brăila, sit istoric urban cu valoare de monument istoric clasat și înscris
ca atare în Lista monumentelor istorice (LMI) din România (ediția 2016) sub nr.
de Cod: BR-II-s-B-02062,
- monumente de arhitectură de deosebită raritate:
Biserica
«Sf. Arhanghel Mihail », înc. sec. XVIII, Piața Traian, monument istoric de arhitectură înscris LMI 2004 la poziția: BR – II – m - A – 02130 – fost lăcaș de cult musulman (un
singur caz similar se mai află la nivelul zonei balcanice);
Casa turcească, înc. sec.
XIX, str. Orientului/Justiției 19/2, monument istoric de arhitectură înscris
LMI 2004 sub nr. cod: BR – II – m – B – 02115.
Pulberăria Nouă”, 1812 –
1814, Str.
Cetății nr. 43, monument istoric de
arhitectură înscris LMI 2004 sub nr.
cod: BR – II – m - B – 02061.
- prin amplasamentul, relațiile
lor reciproce, apartenența la o serie de ansambluri de arhitectură și la situl
istoric urban sus-menționat ca și prin structura spațială a acestora din urmă și
relațiile acestora cu elementele cadrului natural din zonă monumentele istorice din municipiul Brăila prezintă o serie de
calități specifice peisajelor culturale –
ipostază mai nouă a patrimoniului cultural - în forma definirii acestora prin
menționata «Convenție europeană a
peisajului».
Ca sit istoric urban și peisaj
cultural Centrul istoric al municipiului Brăila este semnificativ și valoros sub aspect cultural – istoric, - arhitectural și – urbanistic prin :
- raporturile spațiale și vizuale
cu cadrul natural - Dunărea, Câmpia, masivul dobrogean și (ceea ce a mai rămas din)
Balta Brăilei, modul de valorificare a
naturii în cadrul orașului în forma grădinilor / squar – urilor, plantațiilor
de aliniament sau a curților amenajate și plantate ș.a.
- concepția planimetrică - constituită
(în perioada 1829 – 1835) sub aspectul unei anumite continuități în raport cu
unele repere spațiale preexistente - și trama stradală aferentă;
- zonificarea funcțional urbană
majoră tradițională;
- parcelarul / lotizarea;
- organizarea parcelelor /
loturilor concretizată într-o anume tipologie a raporturilor din casă, curte și
stradă specifică orașului tradițional extracarpatic și zonelor funcționale
majore ale orașului (rezidențială, rezidențial – comercială, zona de
reprezentare, zonele edificiilor publice;
- configurația / expresivitatea
fronturilor construite constituită pe fondul organizării sus-menționate a
parcelelor și a modului de rezolvare a problemelor de expresivitate
arhitecturală (volumetrică de ansamblu, fațade, detalii) în diferite maniere
stilistice: neogotic, neoclasic, academist, stilul artei 1900 specific
diverselor țări europene, neoromânesc, modern de diferite orientări (cubist,
maur, artdeco) precum și de expresivitate a amenajărilor curților și împrejmuirilor
ș.a.
La constituirea specificității
peisajului cultural local concură de o manieră reprezentativă:
a. Conservarea aproape în întregime a zonei comerciale tradiționale;
b. Conservarea aproape în întregime a zonei rezidențiale tradiționale;
c. păstrarea – alături de
biserici de cult creștin – ortodox, precum:
Menționata Bis. „Sf. Arhangheli
Mihail și Gavriil” – 1832,
Biserica “Sf. Nicolae”
(1860-1865),
Biserica “Sf. Apostoli Petru și
Pavel și Sf. Paraschiva” (1872-1894), Biserica “Sf. Maria” (1909 – 1914),
situate în incinta Centrului istoric al municipiului Brăila și
Bisericile Sfinții Împărați
Constantin și Elena și Sf. Gheorghe situate în imediata apropiere a sitului
istoric urban sus-menționat
- a unui mare număr de lăcașuri
de cult aparținând unor minorități conlocuitoare:
Biserica greacă “Bunavestire” (1863-1872),
Biserica armenească (1871),
Biserica ortodoxă de rit vechi
(1880),
Biserica “Înălțarea Domnului”
(fostă bulgărească, 1868 - 1882),
Biserica Catolică (1855),
Biserica Evanghelică (1905 –
1906),
Sinagoga, toate situate în zona
Centrului istoric, precum și Biserica Calvină situată în apropierea acestuia.
d. Conservarea unei serii de
obiective de patrimoniu cultural industrial: morile “Violatos” (1888) și
“Likiardopoulos” (1911-1912), Rizeria română, Fabrica de bere „H.R.
Muller” situate la limita centrului
istoric sau, după caz, în apropierea acestuia.
e. Conservarea unei părți a
edificiilor cu caracter financiar bancar: sediile Băncii Naționale a României –
filiala / sucursala Brăila (monument istoric),
Băncii Elino - Române (în Piața
Traian - monument istoric), Băncii Româno – Italiene (în Piața Traian -
monument istoric), Băncii Agricole (monument istoric), Băncii Marmorosch -
Blank ;
f. Conservarea edificiilor cu destinație de învățământ și
a altor categorii de dotări ale orașului tradițional;
g. Monumentele
de for public, precum și alte prezențe spațial – arhitecturale și –
urbanistice.
Nu mai puțin, la conturarea peisajului cultural autohton în
complexitatea acestuia, concură și
a. Existența unui număr de obiective cu destinație culturală:
Teatrul
Maria Filotti (în Piața Traian c/c Str. Mihai Eminescu - monument istoric),
Centrul cultural Nicăpetre, Biblioteca Județeană „Panait Istrati” (în Piața
Poligon - monument istoric), Galeriile de artă ale UAP (în Piața Traian nr. 2 -
monument istoric) ș.a.;
b. Existența unui mare număr de dotări urbane (hoteluri, bănci, spații
de alimentație publică, spații destinate învățământului primar, mediu și
superior ș.a.), precum și
c. Faptul că de numele Brăilei moderne este legată viața și
/ sau (momente din) activitatea unor importante personalități ale vieții
politice, sociale, culturale (literare, teatrale, muzicale, artistice etc.), științifice
ș.a.:
-
oameni politici ca
Mihail Kogălniceanu, Alexandru Ioan Cuza, Iancu Slătineanu, Dimitrie Golescu,
Nicolae Bălcescu, Alexandru G. Golescu, Constantin A. Cretzulescu, Grigore
Filipescu, M. Marghiloman, Trandafir G. Djuvara, Anastase Simu, Leonte
Moldovan, Nicolae Filipescu ș.a.;
-
oameni de litere ca
Panait Istrati, George Baronzi, Mihail Sebastian, Ilarie Voronca, frații
Constantin și Anton Bacalbașa, Perpessicius, Nicolae Carandino, Panait Cerna, Ștefan
Petică (prin adopție);
- artiști ai scenei
lirice ca Haricleea Darclee, Petre Ștefănescu Goangă, George Niculescu Bassu,
Ionel Voineag,
-
compozitori ca
Iannis Xenakis, George Cavadia, Sorin Lerescu, Nicolae Meiroșu, Johnny Răducanu,
Nicu Alifantis;
- oameni de teatru ca
Maria Filotti, Mihai Berechet, Ștefan Mihăilescu - Brăila, Cătălina Buzoianu,
Vasilica Tastaman, Teodora Mareș, Catrinel Dumitrescu;
-
artiștii plastici
Gheorghe Petrașcu, Ion Theodorescu – Sion, Max Herman – Maxy, Arthur Verona,
Nicăpetre, Paula Ribariu,
-
criticul de artă
Eugen Schileru,
-
colecționarul de
artă Anastase Simu,
- gânditorii Nae
Ionescu, Petre Andrei, Anton Dumitriu, Vasile Băncilă, Titus Mocanu, Dumitru
Tiutiuca;
-
arhitecții Octav
Doicescu, Florea Stănculescu și Lazăr Predinger;
- oamenii de știință
Edmond Nicolau, Ștefan Bălan, Gheorghe Mihoc, Ana Aslan, Mina Minovici, Ștefan
C. Hepites, Gh. Munteanu - Murgoci, Ioan
Băncilă, Constantin Sandu - Aldea etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu