LEGE nr. 182 din 25 octombrie 2000 privind protejarea
patrimoniului cultural naţional mobil*) - Republicată
(1)Prezenta lege instituie regimul juridic al
bunurilor aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil, ca parte a
patrimoniului cultural naţional, şi reglementează activităţile specifice de
protejare a acestora.
(2)Patrimoniul cultural naţional cuprinde
ansamblul bunurilor identificate ca atare, indiferent de regimul de proprietate
asupra acestora, care reprezintă o mărturie şi o expresie a valorilor,
credinţelor, cunoştinţelor şi tradiţiilor aflate în continuă evoluţie; cuprinde
toate elementele rezultate din interacţiunea, de-a lungul timpului, între
factorii umani şi cei naturali.
(1)Statul garantează proprietatea şi asigură,
potrivit legii, protejarea bunurilor care fac parte din patrimoniul cultural
naţional mobil.
(2)Exercitarea dreptului de proprietate şi a
altor drepturi reale, precum şi a dreptului de administrare asupra unui bun din
patrimoniul cultural naţional mobil este supusă reglementărilor prezentei
legi.
(3)Statul asigură, potrivit legii, baza
materială şi resursele financiare necesare pentru protejarea patrimoniului
cultural naţional mobil.
(4)În sensul prezentei legi, prin protejarea
patrimoniului cultural naţional mobil se înţelege ansamblul de măsuri având
caracter ştiinţific, juridic, administrativ, financiar, fiscal şi tehnic, menite
să asigure identificarea, cercetarea, inventarierea, clasarea, conservarea,
asigurarea securităţii, întreţinerea, prepararea, restaurarea şi punerea în
valoare a patrimoniului cultural naţional mobil, în vederea asigurării accesului
democratic la cultură şi a transmiterii acestui patrimoniu generaţiilor
viitoare.
(5)Protejarea patrimoniului cultural naţional
mobil este realizată prin intermediul autorităţilor administraţiei publice, al
unor instituţii specializate, cum sunt muzeele, colecţiile publice, casele
memoriale, arhivele şi bibliotecile, al cultelor religioase şi instituţiilor
ecleziastice, precum şi al organizaţiilor neguvernamentale cu activitate în
domeniu.
(1)Patrimoniul cultural naţional mobil este
alcătuit din bunuri cu valoare istorică, arheologică, documentară, etnografică,
artistică, ştiinţifică şi tehnică, literară, cinematografică, numismatică,
filatelică, heraldică, bibliofilă, cartografică şi epigrafică, reprezentând
mărturii materiale ale evoluţiei mediului natural şi ale relaţiilor omului cu
acesta, ale potenţialului creator uman şi ale contribuţiei româneşti, precum şi
a minorităţilor naţionale la civilizaţia universală.
a)descoperirile arheologice terestre şi subacvatice, unelte, ceramică,
inscripţii, monede, sigilii, bijuterii, piese de vestimentaţie şi harnaşament,
arme, însemne funerare, cu excepţia eşantioanelor de materiale de construcţie,
materiale din situri, care constituie probe arheologice pentru analize de
specialitate;
c)mărturii
materiale şi documentare privind istoria politică, economică, socială, militară,
religioasă, ştiinţifică, artistică, sportivă sau din alte domenii;
e)documente şi tipărituri de interes social: documente de arhivă, hărţi
şi alte materiale cartografice;
Bunurile aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil fac parte,
în funcţie de importanţa sau de semnificaţia lor istorică, arheologică,
documentară, etnografică, artistică, ştiinţifică şi tehnică, literară,
cinematografică, numismatică, filatelică, heraldică, bibliofilă, cartografică şi
epigrafică, de vechimea, unicitatea sau raritatea lor, din:
(1)Ministerul Culturii şi Comisia Naţională a
Muzeelor şi Colecţiilor coordonează activităţile specifice din domeniul
patrimoniului cultural naţional mobil.
(2)Face excepţie de la prevederile alin. (1)
Fondul Arhivistic Naţional al României aflat în administrarea Arhivelor
Naţionale, precum şi în cea a direcţiilor judeţene ale Arhivelor Naţionale,
constituit în conformitate cu prevederile Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările
ulterioare.
(1)Autorităţile competente au obligaţia să facă
toate demersurile, potrivit prevederilor legale în vigoare şi convenţiilor
internaţionale la care România este parte, pentru redobândirea unor bunuri
culturale care au fost exportate ilegal, au fost sustrase din muzee sau colecţii
ori sunt deţinute fără temei legal în străinătate.
Autorităţile publice, proprietarii, titularii altor drepturi reale,
precum şi titularii dreptului de administrare asupra bunurilor ce fac parte din
patrimoniul cultural naţional mobil au obligaţia de a le proteja împotriva
oricăror acte comisive sau omisive care pot duce la degradarea, distrugerea,
pierderea, sustragerea sau exportul ilegal al acestora.
Activitatea de cercetare, desfăşurată de cercetătorii ştiinţifici în
instituţii publice specializate, deţinătoare de bunuri care fac parte din
patrimoniul cultural naţional mobil, are ca obiect cercetarea, dezvoltarea şi
valorificarea ştiinţifică a patrimoniului cultural naţional mobil, în principal
a celui deţinut de instituţia respectivă.
a)pentru
bunurile culturale mobile aflate în proprietatea statului sau a unităţilor
administrativ-teritoriale şi administrate de instituţii publice, regii autonome,
companii naţionale, societăţi naţionale sau alte societăţi la care statul sau o
autoritate a administraţiei publice locale este acţionar;
c)pentru
bunurile culturale mobile care fac obiectul unei vânzări publice prin licitaţie
sau prin intermediul unui agent autorizat;
(1)Clasarea se va efectua pe baza unui raport de
expertiză întocmit de experţi sau specialişti acreditaţi de Comisia Naţională a
Muzeelor şi Colecţiilor.
(2)Clasarea unui bun trebuie finalizată în cel
mult 3 luni din momentul declanşării procedurii de clasare.
(3)Organismul ştiinţific competent să hotărască
asupra propunerilor de clasare este Comisia Naţională a Muzeelor şi
Colecţiilor.
(4)Hotărârea de clasare va fi semnată de
preşedintele Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor şi va fi aprobată prin
ordin al ministrului culturii, în interiorul termenului prevăzut la alin.
(2).
(5)La hotărârea de clasare se anexează în extras
concluziile raportului de expertiză prin care se asigură identificarea bunului
cultural mobil respectiv, fişa standard a obiectului şi fotografia alb-negru sau
color, după caz.
(1)Instituţiile publice deţinătoare de bunuri
culturale mobile aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil au obligaţia
de a inventaria aceste bunuri, atât analitic, prin fişa standard, conform
normelor emise de Ministerul Culturii, cât şi sinoptic, prin banca de date,
conţinând şi arhiva imagistică.
(1)Ministerul Culturii comunică, în scris,
proprietarului, titularului altor drepturi reale sau, după caz, titularului
dreptului de administrare ordinul de clasare, în termen de 10 zile de la
aprobare.
(1)Clasarea are ca efect înscrierea bunurilor
culturale mobile în Inventarul patrimoniului cultural naţional mobil, în una
dintre cele două categorii, tezaur sau fond.
(2)Inventarul patrimoniului cultural naţional
mobil, întocmit pe baza ordinelor privind bunurile culturale mobile clasate,
centralizarea, evidenţa informatizată şi administrarea documentelor care au stat
la baza întocmirii acestuia se efectuează de Institutul Naţional al
Patrimoniului.
(3)Datele privind patrimoniul cultural naţional
mobil, cu excepţia listei cuprinzând bunurile culturale mobile şi imaginea
acestora, nu au destinaţie publică, fără acordul proprietarilor
bunurilor.
(4)Date privind patrimoniul cultural naţional
mobil pot fi furnizate, la cerere, de Institutul Naţional al Patrimoniului
instituţiilor specializate, cercetătorilor şi altor experţi şi specialişti
acreditaţi, în vederea desfăşurării unor activităţi specifice de identificare şi
cercetare. Valorificarea datelor astfel dobândite poate fi făcută numai cu
consimţământul deţinătorului. Comunicarea publică a datelor de identificare a
proprietarului se poate face numai cu acordul prealabil al
acestuia.
(5)Informaţiile cuprinse în inventarul prevăzut
la alin. (1) pot fi furnizate organelor de poliţie, organelor de urmărire penală
şi instanţelor judecătoreşti, numai pentru soluţionarea unor cauze în directă
legătură cu respectivele bunuri culturale mobile clasate şi numai cu respectarea
prevederilor legale în materie.
(1)Proprietarii, titularii altor drepturi reale
sau ai dreptului de administrare şi deţinătorii cu orice titlu ai bunurilor
culturale mobile pentru care s-a declanşat procedura de clasare au obligaţia de
a permite examinarea bunurilor respective de către experţi sau specialişti
acreditaţi.
(2)Bunurile culturale mobile pot fi preluate
pentru analize de laborator numai în cazuri deosebite şi pentru perioade
determinate, prevăzute în normele de clasare a bunurilor culturale mobile, doar
cu acordul proprietarilor sau al titularilor altor drepturi reale, după caz;
preluarea acestora se face pe baza unui act de predare-primire încheiat cu
persoanele fizice sau juridice, după caz, menţionate la alin. (1), în forma
prevăzută de normele emise de Ministerul Culturii.
(1)Declasarea bunurilor culturale mobile are loc
la cererea titularilor drepturilor de proprietate sau din oficiu, în următoarele
cazuri:
(1)Ordinul de clasare, de declasare sau de
trecere dintr-o categorie în alta a patrimoniului cultural naţional a unui bun
cultural mobil poate fi contestat de proprietarul sau de titularul dreptului de
administrare la Ministerul Culturii, în termen de 30 de zile de la
comunicare.
(2)Ministerul Culturii este obligat să
soluţioneze contestaţia în termen de 30 de zile de la înregistrarea
acesteia.
(3)În cazul în care proprietarul sau titularul
dreptului de administrare este nemulţumit de răspunsul la contestaţia adresată
Ministerului Culturii, el se poate adresa, în condiţiile Legii contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, instanţelor judecătoreşti
competente.
(1)Bunurile culturale mobile proprietate
publică, aflate în patrimoniul unor companii naţionale, societăţi naţionale sau
altor societăţi cu capital integral ori majoritar de stat, care se privatizează,
vor fi supuse procedurii de clasare înainte de declanşarea procesului de
privatizare.
(2)Autoritatea pentru Administrarea Activelor
Statului sau, după caz, autoritatea publică centrală ori locală care
privatizează o persoană juridică din cele prevăzute la alin. (1) are obligaţia
de a anunţa, cu 30 de zile înainte, declanşarea procedurii de privatizare, în
scris, serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii în a cărui rază
teritorială îşi are sediul societatea.
(3)În termen de 10 zile de la data înregistrării
comunicării prevăzute la alin. (2), serviciul public deconcentrat al
Ministerului Culturii va verifica la persoana juridică în curs de privatizare
bunurile culturale mobile susceptibile de a fi clasate şi, dacă va fi cazul, va
declanşa procedura de clasare.
(1)Proprietarii,
titularii altor drepturi reale sau ai dreptului de administrare, precum şi
deţinătorii cu orice titlu ai bunurilor culturale mobile clasate au următoarele
obligaţii:
a)să
asigure cele mai bune condiţii de păstrare, conservare şi, după caz, de
depozitare a bunurilor, prevenind orice degradare, deteriorare sau distrugere a
acestora;
b)să nu
deterioreze şi să nu distrugă aceste bunuri, iar în cazul celor din metal nici
să nu le topească;
d)să
înştiinţeze în termen de maximum 5 zile serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii în cazul constatării unui pericol iminent de distrugere
sau de degradare gravă a acestor bunuri;
e)să nu
utilizeze şi să nu permită utilizarea acestor bunuri la organizarea de
spectacole, parade ale modei, ca recuzită cinematografică sau teatrală, precum
şi în orice alte scopuri care le-ar periclita integritatea sau le-ar expune
pierderii, deteriorării ori sustragerii;
f)să
permită accesul specialiştilor din cadrul serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii în scopul constatării stării de conservare a acestor
bunuri; în cazul deţinătorilor persoane fizice şi al persoanelor juridice de
drept privat accesul specialiştilor serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii va fi posibil numai cu acordul scris al proprietarului
privind condiţiile de acces.
(2)Proprietarii sau
titularii dreptului de administrare a bunurilor culturale mobile clasate au în
această calitate şi următoarele obligaţii:
(3)Instituţiile
publice specializate şi nespecializate, cultele, precum şi operatorii economici,
care deţin cu orice titlu bunuri culturale mobile clasate, au obligaţia să
finanţeze achiziţionarea şi instalarea de sisteme antiefracţie, antiincendiu şi
de asigurare a microclimatului pentru protecţia bunurilor culturale
mobile.
(4)Fac excepţie
de la prevederile alin. (1) lit. e) proprietarii, persoane fizice şi juridice de
drept privat, care pot permite, în condiţii contractuale, cu respectarea
normelor de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate,
utilizarea bunurilor culturale mobile clasate în fond, la organizarea de
spectacole, parade ale modei şi ca recuzită teatrală şi
cinematografică.
(1)Copiile,
mulajele, tirajele postume şi facsimilele executate de pe bunuri culturale
mobile clasate trebuie să fie marcate vizibil pentru a nu fi confundate cu
originalul; ele vor purta menţiunea copie, facsimil, tiraj postum, numele
autorului şi anul în care au fost realizate, precum şi specificarea colecţiei în
care se află originalul.
(1)Copiile,
mulajele, tirajele postume şi facsimilele de pe bunuri culturale mobile clasate,
aflate în proprietate publică, pot fi executate numai cu acordul scris al
titularului dreptului de administrare, în conformitate cu normele avizate de
Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor.
(2)Copiile,
mulajele, tirajele postume şi facsimilele de pe bunuri culturale mobile clasate,
aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, pot fi
executate numai cu acordul scris al proprietarului, în conformitate cu normele
avizate de Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor.
(1)Lucrările de conservare şi restaurare a
bunurilor culturale mobile clasate se efectuează numai de către conservatori şi
restauratori acreditaţi, pe baza unui contract încheiat potrivit dispoziţiilor
dreptului comun.
(2)Acreditarea conservatorilor şi
restauratorilor care efectuează lucrări de conservare şi restaurare a bunurilor
culturale mobile clasate se face de Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor,
potrivit normelor de acreditare a conservatorilor şi
restauratorilor.
(3)Pe baza acreditării obţinute, Ministerul
Culturii eliberează conservatorilor şi restauratorilor certificate de liberă
practică, potrivit normelor de acreditare a conservatorilor şi
restauratorilor.
(4)Laboratoarele şi atelierele care efectuează
lucrări de conservare şi restaurare a bunurilor culturale mobile clasate
funcţionează pe baza unei autorizaţii eliberate de Ministerul Culturii, cu
avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor, potrivit normelor privind
autorizarea laboratoarelor şi a atelierelor de conservare şi
restaurare.
(5)În cazul comiterii de erori profesionale,
constatate de Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor, aceasta va suspenda
pe termen de până la 2 ani acreditarea prevăzută la alin. (2) sau avizul
prevăzut la alin. (4). Ministerul Culturii va lua măsurile necesare pentru
ducerea la îndeplinire a hotărârilor Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor, putând solicita acesteia o contraexpertiză, la cererea persoanelor
în cauză.
(6)Persoanele juridice de drept privat,
proprietare ale laboratoarelor sau atelierelor autorizate, sunt obligate să
afişeze la loc vizibil autorizaţia eliberată potrivit dispoziţiilor alin.
(4).
(7)Funcţionarea în continuare a laboratoarelor
de conservare şi restaurare existente în cadrul instituţiilor publice
specializate, precum şi înfiinţarea de noi astfel de laboratoare se aprobă de
Ministerul Culturii, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor.
(8)Laboratoarele de conservare şi restaurare,
care funcţionează în cadrul instituţiilor publice muzeale, pot efectua astfel de
lucrări pentru alte instituţii publice muzeale, pentru persoane fizice sau
juridice de drept public ori privat, cu respectarea condiţiilor prevăzute în
prezenta lege; în aceste cazuri solicitanţii vor suporta cheltuielile legate de
aceste lucrări, în condiţii contractuale.
(1)Bunurile culturale mobile clasate în tezaur,
indiferent de forma de proprietate, care sunt în pericol iminent de distrugere
sau degradare gravă, vor fi supuse operaţiunilor de restaurare şi conservare
prin ordin al ministrului culturii, pe baza unui raport de expertiză aprobat de
Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor.
(2)Operaţiunile de restaurare şi conservare
astfel dispuse vor fi efectuate pe cheltuiala proprietarului.
(3)Sumele utilizate de proprietari pentru
operaţiunile de restaurare şi conservare dispuse în conformitate cu prevederile
alin. (1) şi cu cele prevăzute la art. 23 alin. (2) lit. a) sunt deductibile la
calcularea impozitului pe venit sau profit, după caz.
(4)În cazul în care proprietarul bunului
cultural mobil clasat în tezaur este o persoană fizică, din a cărei declaraţie
pe propria răspundere rezultă că nu are posibilităţi financiare pentru
acoperirea cheltuielilor de restaurare şi conservare, aceste operaţiuni vor fi
finanţate, parţial sau integral, de la bugetul de stat ori de la bugetele
locale, după caz, potrivit dispoziţiilor prezentei legi. În cazul vânzării
ulterioare a acestor bunuri culturale mobile, costurile operaţiunilor de
restaurare şi conservare vor fi restituite de proprietarul-vânzător instituţiei
finanţatoare.
(1)Dispoziţiile prezentei legi se aplică în mod
corespunzător bunurilor cu valoare culturală realizate din metale preţioase ori
conţinând pietre preţioase sau semipreţioase, care se află în proprietatea,
administrarea ori sunt deţinute cu orice titlu de Banca Naţională a României, de
Monetăria Statului sau de celelalte bănci.
(1)Pentru organizarea unor expoziţii sau
realizarea unor proiecte culturale instituţiile publice pot împrumuta, după caz,
unor instituţii publice sau persoane juridice de drept privat din ţară, în
condiţiile dreptului comun, bunuri culturale mobile clasate pe care le deţin în
administrare, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor şi cu
aprobarea Ministerului Culturii.
(2)Persoanele fizice şi juridice de drept privat
pot împrumuta instituţiilor publice sau persoanelor juridice de drept privat, în
condiţiile dreptului comun şi ale prezentei legi, bunuri culturale mobile
clasate.
(3)Bunurile culturale mobile clasate, aparţinând
cultelor religioase, pot fi împrumutate instituţiilor publice specializate, în
condiţiile dreptului comun şi ale prezentei legi, cu aprobarea şefilor de
cult.
(4)Organizatorul expoziţiei sau
iniţiatorul/autorul proiectului cultural răspunde civil, material, disciplinar,
contravenţional sau penal, după caz, de integritatea bunurilor expuse, luând
toate măsurile necesare pentru înlăturarea oricărui risc, în condiţii de
securitate, de conservare, de asigurare şi de stabilire a cotelor valorice
respective.
(1)Vânzarea publică a bunurilor culturale mobile
aflate în proprietate privată sau intermedierea vânzării se efectuează numai
prin operatori economici autorizaţi, cu respectarea prevederilor prezentei
legi.
(2)Autorizarea operatorilor economici prevăzuţi
la alin. (1) se face de Ministerul Culturii, cu avizul Comisiei Naţionale a
Muzeelor şi Colecţiilor, cu respectarea normelor privind comerţul cu bunuri
culturale mobile.
(3)Operatorii economici autorizaţi să
comercializeze bunuri culturale mobile sunt obligaţi să afişeze la loc vizibil
normele privind comerţul cu bunuri culturale mobile.
(4)Operatorii economici autorizaţi să
comercializeze bunuri culturale mobile sunt obligaţi să deţină un registru în
care să menţioneze, corect şi complet, numele şi adresa ofertantului, descrierea
şi preţul fiecărui bun. Informaţiile conţinute în registru au caracter
confidenţial.
(5)Operatorii economici autorizaţi să
comercializeze bunuri culturale mobile au obligaţia de a înştiinţa în scris, în
termen de 5 zile de la data ofertei, serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii despre existenţa unor bunuri susceptibile de a fi
clasate.
(6)Operatorii economici autorizaţi să
comercializeze bunuri culturale mobile au obligaţia ca în termen de 5 zile să
informeze în scris proprietarul bunului cu privire la posibilitatea de
declanşare a procedurii de clasare.
(7)Operatorii economici autorizaţi să
comercializeze bunuri culturale mobile sunt obligaţi ca, în termen de 3 zile de
la data înregistrării în registrul propriu a bunurilor clasate în tezaur, să
comunice în scris serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii, în a
cărui rază teritorială îşi au sediul, punerea acestora în vânzare, precum şi,
după caz, să transmită un exemplar al catalogului editat în scopul organizării
unei licitaţii publice, indiferent dacă bunurile scoase la licitaţie sunt sau nu
sunt clasate în patrimoniul cultural naţional mobil.
(1)Bunurile culturale mobile, proprietate a
persoanelor fizice sau juridice de drept privat, clasate în tezaur, pot face
obiectul unei vânzări publice numai în condiţiile exercitării dreptului de
preempţiune de către statul român, prin Ministerul Culturii, şi cu respectarea
dispoziţiilor art. 35 alin. (7).
(2)Serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii sunt obligate să transmită Ministerului Culturii, în
termen de 3 zile de la primirea comunicării scrise a operatorului economic
autorizat, înregistrarea privind punerea în vânzare a unui bun cultural mobil
clasat în tezaur.
(3)Termenul de exercitare a dreptului de
preempţiune al statului este de maximum 30 de zile, calculat de la data
înregistrării comunicării prevăzute la alin. (2), iar valoarea de achiziţionare
este cea negociată cu vânzătorul sau cu operatorul economic autorizat ori cea
rezultată din licitaţia publică.
(1)Scoaterea peste frontieră a bunurilor
culturale mobile constituie operaţiune de export, care poate fi temporar sau
definitiv.
(2)Exportul temporar sau definitiv al bunurilor
culturale mobile clasate sau neclasate se efectuează numai pe baza
certificatului de export.
(3)Certificatul de export va fi emis de
serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii, în condiţiile
prezentei legi.
(1)Bunurile culturale mobile clasate în fond,
aflate în proprietatea persoanelor fizice sau juridice de drept privat, pot fi
exportate definitiv, numai în cadrul unui schimb de bunuri culturale, cu valoare
şi semnificaţie comparabile, care pot constitui unicate sau rarităţi pentru
patrimoniul muzeal din România.
(1)Prin derogare de la prevederile art. 38 alin.
(1), bunurile culturale mobile clasate în fond, aflate în domeniul privat al
statului, respectiv al judeţelor, municipiilor, oraşelor sau comunelor, pot fi
exportate definitiv, numai în cadrul unui schimb de bunuri culturale de aceeaşi
importanţă şi semnificaţie culturală şi numai în cazuri cu totul excepţionale,
în care prevalează interesul istoric, ştiinţific ori cultural.
(1)Persoanele fizice sau juridice de drept
privat, proprietare ale bunurilor culturale mobile clasate, au obligaţia de a
anunţa în scris serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii în
termen de 15 zile de la data transferării unui astfel de bun în proprietatea
altei persoane, precum şi de la data instituirii unui drept real asupra unui
astfel de bun.
(2)În cazul pierderii sau al furtului bunurilor
culturale mobile clasate, proprietarii, titularii altor drepturi reale,
titularii dreptului de administrare, precum şi deţinătorii cu orice titlu ai
acestor bunuri au obligaţia de a anunţa, în scris, în termen de 24 de ore de la
constatare, organul de poliţie din raza teritorială.
(3)În cazurile prevăzute la alin. (2), precum şi
în cazul distrugerii totale sau parţiale a bunurilor culturale mobile clasate
proprietarii, titularii altor drepturi reale, titularii dreptului de
administrare, precum şi deţinătorii cu orice titlu ai acestor bunuri au
obligaţia de a anunţa în scris serviciul public deconcentrat al Ministerului
Culturii în termen de 3 zile de la constatare.
(1)Succesorii rezervatari sunt scutiţi de taxele
succesorale pentru bunurile culturale mobile clasate care fac parte din masa
succesorală.
CAPITOLUL VI: Regimul juridic al bunurilor arheologice mobile descoperite
întâmplător sau prin cercetări arheologice
(1)Bunurile arheologice, epigrafice,
numismatice, paleontologice sau geolitice, descoperite în cadrul unor cercetări
sistematice cu scop arheologic ori geologic sau în cadrul unor cercetări
arheologice de salvare ori având caracter preventiv, precum şi cele descoperite
întâmplător prin lucrări de orice natură, efectuate în locuri care fac obiectul
exclusiv al proprietăţii publice, conform art. 136 alin. (3) din Constituţia
României, republicată, intră în proprietate publică, potrivit dispoziţiilor
legale.
(2)Din momentul descoperirii bunurile prevăzute
la alin. (1) sunt supuse procedurii de clasare, în condiţiile prezentei legi, şi
intră în administrarea instituţiei care finanţează sau coordonează cercetările;
în cazul în care Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor constată că în
instituţia respectivă nu sunt îndeplinite condiţiile corespunzătoare de
conservare şi securitate, aceasta va propune serviciului public deconcentrat al
Ministerului Culturii în a cărui rază de activitate au fost descoperite bunurile
arheologice în cauză alte instituţii publice specializate din aceeaşi rază, care
îndeplinesc condiţiile corespunzătoare. Serviciul public deconcentrat al
Ministerului Culturii va decide asupra instituţiei căreia i se vor transmite în
administrare bunurile arheologice respective.
(1)Cercetările arheologice efectuate pe
terenurile proprietate privată aparţinând persoanelor fizice, persoanelor
juridice de drept privat sau cultelor religioase se fac numai cu acordul
proprietarului şi, după caz, al şefului cultului.
(2)În cazul în care proprietarul terenului nu
îşi dă acordul pentru efectuarea cercetărilor arheologice, acestea vor putea fi
autorizate de instanţa judecătorească competentă, la cererea autorităţii publice
sau a instituţiei publice, după caz, în subordinea căreia se află iniţiatorul
cercetărilor arheologice.
(3)Proprietarul terenului este îndreptăţit să
solicite negocierea unui termen maxim pentru efectuarea lucrărilor şi să
primească despăgubiri, anterior începerii lucrărilor, de la autorităţile publice
sau de la instituţiile publice în subordinea cărora se află iniţiatorul
cercetărilor arheologice, pentru daunele aduse solului, plantaţiilor sau
construcţiilor, precum şi pentru orice alte prejudicii produse ca urmare a
cercetărilor efectuate.
(4)Despăgubirile se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergenţe, de către instanţele judecătoreşti
competente.
(5)Despăgubirile vor fi suportate din sumele
prevăzute în bugetele instituţiilor publice, după caz, în subordinea cărora se
află iniţiatorul cercetărilor arheologice.
(6)Emiterea certificatului privind eliberarea de
sarcină arheologică a unui teren, precum şi finanţarea cercetărilor arheologice
preventive necesare, indiferent de regimul proprietăţii terenului, este
obligatorie înaintea începerii oricăror lucrări care pot afecta situl şi se
realizează potrivit prevederilor legislaţiei privitoare la protejarea
patrimoniului arheologic.
(1)Persoanele fizice care au descoperit în mod
întâmplător bunuri din categoria celor prevăzute la art. 46 alin. (1) sunt
obligate să le predea, în termen de 72 de ore de la descoperire, primarului
unităţii administrativ-teritoriale în a cărei rază a fost făcută
descoperirea.
(2)Primarul este obligat să înştiinţeze
serviciul public deconcentrat al Ministerului Culturii, în termen de 72 de ore,
cu privire la bunurile descoperite, luând totodată măsuri de pază şi de
conservare a acestora.
(3)Primarul este obligat să predea bunurile
astfel descoperite, în termen de 10 zile, serviciului public deconcentrat al
Ministerului Culturii.
(4)Autorii descoperirilor întâmplătoare, care au
predat, în condiţiile prevăzute la alin. (1), bunurile descoperite, au dreptul
la o recompensă bănească de 30% din valoarea bunului, calculată în momentul
acordării recompensei, iar, în cazul unor descoperiri arheologice de valoare
excepţională, se poate acorda şi o bonificaţie suplimentară de până la 15% din
valoarea bunului.
(5)Valoarea bunurilor astfel descoperite se
stabileşte de experţii acreditaţi ai serviciului public deconcentrat al
Ministerului Culturii sau, după caz, de alţi experţi acreditaţi.
(6)Recompensele şi bonificaţia, stabilite
potrivit alin. (4) şi (5), vor fi suportate din bugetul ordonatorului principal
de credite sau din bugetele locale, în funcţie de subordonarea instituţiilor
culturale în administrarea cărora vor fi transmise bunurile descoperite şi vor
fi plătite în cel mult 18 luni de la data predării bunului.
CAPITOLUL VII: Finanţarea activităţilor specifice de protejare a patrimoniului
cultural naţional mobil
(1)Finanţarea
activităţilor de descoperire, colectare, cercetare, expertizare, clasare,
inventariere, depozitare, conservare, preparare, restaurare, protejare şi punere
în valoare a bunurilor culturale mobile clasate, indiferent de proprietar, de
titularii altor drepturi reale şi de titularii dreptului de administrare, se
poate face de Ministerul Culturii, Ministerul Educaţiei Naţionale, autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale, Academia Română şi de alte instituţii
publice, după caz, din venituri proprii şi din alocaţii bugetare.
a)donaţiile
sau legatele dobândite de la persoane fizice sau persoane juridice, din ţară ori
din străinătate;
b)cota de
5% instituită de autorităţile administraţiei publice locale asupra preţului de
vânzare al reproducerilor realizate de pe bunuri culturale mobile proprietate
publică şi introduse în circuit comercial;
(1)Descoperirea, colectarea, cercetarea, expertizarea, clasarea,
inventarierea, depozitarea, conservarea, prepararea, restaurarea, protejarea,
achiziţionarea şi punerea în valoare a patrimoniului cultural naţional mobil se
realizează prin organisme şi instituţii specializate, care au competenţe
generale şi speciale în domeniu, precum şi prin persoane fizice sau juridice, în
condiţiile prezentei legi.
(2)Persoanele
fizice, care nu deţin documente de atestare a calităţii de expert, emise de
Ministerul Culturii, dar care sunt autorizate ca expert tehnic de alte
autorităţi ale administraţiei publice centrale, pot realiza expertize, în
condiţiile prezentei legi, numai în baza acreditării prealabile a acestora, de
către Comisia Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor.
(1)Comisia
Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor este organismul ştiinţific consultativ şi de
avizare în domeniu al Ministerului Culturii şi este condusă de un preşedinte
numit prin ordin al ministrului culturii dintre specialiştii cu autoritate
recunoscută în domeniu, pentru un mandat de 2 ani.
(2)Comisia Naţională a
Muzeelor şi Colecţiilor este alcătuită din 21 de specialişti, numiţi prin ordin
al ministrului culturii, pe o perioadă de 2 ani, propuşi de:
(3)Comisia
Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor îşi desfăşoară activitatea pe baza unui
regulament de organizare şi funcţionare, elaborat de membrii Comisiei şi aprobat
prin ordin al ministrului culturii.
(4)Comisia
Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor se constituie din subcomisii pentru
domeniile prevăzute la art. 3. Secretarul Comisiei şi secretarii subcomisiilor
sunt numiţi din cadrul direcţiei de specialitate a Ministerului Culturii.
Subcomisiile funcţionează conform regulamentului Comisiei Naţionale a Muzeelor
şi Colecţiilor, prevăzut la alin. (3). Preşedinţii subcomisiilor sunt
vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
(5)Comisia
Naţională a Muzeelor şi Colecţiilor poate alege ca membri de onoare specialişti
din ţară sau din străinătate, personalităţi ştiinţifice de recunoaştere
internaţională din domeniul protejării patrimoniului cultural naţional mobil şi
al muzeografiei, care sunt propuşi de preşedinte şi care sunt validaţi cu votul
majorităţii simple a Comisiei.
(6)Cheltuielile de finanţare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor se efectuează din bugetul Ministerului Culturii. Pentru activitatea
prestată membrii Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor primesc o
indemnizaţie lunară stabilită prin ordin al ministrului culturii, la care se
adaugă decontarea cheltuielilor de participare la lucrările Comisiei.
Indemnizaţia lunară se acordă pentru activitatea prestată în lunile în care
comisiile se întrunesc şi nu poate depăşi 10% din indemnizaţia lunară a unui
secretar de stat.
(1)Se
înfiinţează 8 comisii zonale ale muzeelor şi colecţiilor, ca organisme
ştiinţifice descentralizate ale Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor.
(2)Atribuţiile, numărul, teritoriul de competenţă, organizarea şi
funcţionarea comisiilor zonale ale muzeelor şi colecţiilor sunt stabilite prin
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor.
(3)Comisiile
zonale ale muzeelor şi colecţiilor au câte 7 membri, iar preşedinţii acestora
sunt membri ai Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor.
a)evaluează
rapoartele de expertiză şi hotărăşte asupra clasării bunurilor culturale mobile,
inclusiv a celor aflate în biblioteci;
b)primeşte
contestaţiile făcute de persoane fizice şi juridice cu privire la procedura de
clasare a bunurilor culturale mobile şi face propuneri referitoare la
soluţionarea acestora;
c)avizează
normele de clasare a bunurilor culturale mobile şi normele privind comerţul cu
bunuri culturale mobile;
d)avizează
normele privind executarea mulajelor, facsimilelor şi copiilor, precum şi a
tirajelor postume după plăcile originale de gravură, în cazul bunurilor
culturale mobile clasate;
e)avizează
normele de conservare şi de restaurare a bunurilor culturale mobile clasate şi
stabileşte priorităţile de restaurare a acestora;
f)avizează
normele de acreditare a experţilor, normele de acreditare a specialiştilor,
normele de acreditare a conservatorilor şi restauratorilor, precum şi normele
privind autorizarea laboratoarelor şi a atelierelor de conservare şi
restaurare;
g)avizează
funcţionarea laboratoarelor şi a atelierelor care urmează să efectueze
operaţiuni de restaurare;
i)avizează
normele metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor
culturale mobile;
j)avizează
funcţionarea operatorilor economici care comercializează sau organizează
licitaţii cu bunuri culturale mobile;
(1)La nivelul
judeţelor şi al municipiului Bucureşti funcţionează serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii.
(2)În termen de 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi*), prin hotărâre
a Guvernului, iniţiată de Ministerul Culturii, se reorganizează inspectoratele
judeţene pentru cultură, prin comasare cu oficiile judeţene pentru patrimoniul
cultural naţional, în servicii publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii.
Serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii au următoarele atribuţii în domeniul protejării
patrimoniului cultural naţional mobil:
a)întocmesc
baza de date privind evidenţa bunurilor culturale mobile clasate, aflate pe raza
lor teritorială;
b)înregistrează cererile de clasare a bunurilor culturale mobile
deţinute de instituţii nespecializate, de culte religioase, de alte persoane
juridice, precum şi de persoane fizice;
c)efectuează
expertiza necesară şi întocmesc documentaţia prevăzută de prezenta lege, în
vederea clasării bunurilor culturale mobile;
e)înregistrează înştiinţările de schimbare a proprietarului sau
deţinătorului, în cazul bunurilor culturale mobile clasate;
f)controlează
periodic starea de conservare şi de securitate a bunurilor culturale mobile
clasate, acordând consultanţă de specialitate la solicitarea proprietarilor sau
titularilor altor drepturi reale;
g)fac
propuneri de includere în priorităţile de restaurare a bunurilor mobile clasate
în tezaur, aflate la instituţiile nespecializate, cultele religioase, alte
persoane juridice decât instituţiile publice specializate, precum şi la
persoanele fizice;
h)verifică
dacă operatorii economici autorizaţi să comercializeze bunuri culturale mobile
respectă obligaţiile ce le revin conform prezentei legi şi normelor emise în
aplicarea acesteia;
i)aprobă,
conform prezentei legi, exportul definitiv al bunurilor culturale mobile,
eliberând, pe baza expertizei, certificatul de export întocmit potrivit normelor
metodologice privind exportul definitiv sau temporar al bunurilor culturale
mobile;
j)gestionează,
în regim extrabugetar, veniturile realizate potrivit prevederilor art. 51 alin.
(1) lit. a) şi d), după caz, precum şi alocaţiile de la bugetul de stat,
destinate finanţării activităţilor prevăzute la art. 50 alin. (1);
CAPITOLUL IX: Restituirea bunurilor culturale mobile care au părăsit ilegal
teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene
Prezentul capitol reglementează restituirea de către statul român a
bunurilor culturale care au părăsit ilegal teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene, începând cu data de 1 ianuarie 1993, şi transpune prevederile
Directivei 93/7/CEE a Consiliului din 15 martie 1993
privind restituirea bunurilor culturale ce au părăsit în mod ilegal teritoriul
unui stat membru, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE)
nr. L 074 din 27 martie 1993. Categoriile din care trebuie să facă parte
bunurile culturale ce fac obiectul prezentului capitol sunt prevăzute în anexa
care face parte integrantă din prezenta lege.
(1)În înţelesul prezentului capitol, prin bun
cultural se înţelege, după caz, bunul care face parte din:
a)tezaur sau
fond, fiind clasat în una dintre aceste categorii juridice înainte ori după
părăsirea ilegală a teritoriului României;
b)tezaurul
unui stat membru al Uniunii Europene, în conformitate cu legislaţia statului
respectiv, fiind clasat în această categorie înainte ori după părăsirea ilegală
a teritoriului unui stat membru al Uniunii Europene;
c)colecţiile
publice care figurează în patrimoniul şi în inventarele muzeelor, arhivelor şi
fondurilor bibliotecilor din România sau din unul dintre statele membre ale
Uniunii Europene;
(2)În înţelesul prezentului capitol, colecţiile
publice desemnează colecţiile care sunt proprietatea statelor membre ale Uniunii
Europene, ale autorităţilor locale ori regionale din statele membre ale Uniunii
Europene sau ale instituţiilor publice aflate pe teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene, instituţii definite ca publice potrivit legislaţiei
respectivului stat al Uniunii Europene, aceste instituţii fiind semnificativ
finanţate ori în proprietatea statului respectiv sau în proprietatea
autorităţilor locale ori regionale.
(1)În înţelesul prezentului capitol, părăsirea
ilegală a teritoriului unui stat membru al Uniunii Europene desemnează, după
caz:
(2)În înţelesul prezentului capitol, prin
posesor al bunului cultural care a părăsit ilegal teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene se înţelege persoana fizică sau juridică ce deţine, fizic, în
nume propriu, respectivul bun cultural.
(3)În înţelesul prezentului capitol, prin
deţinător al bunului cultural care a părăsit ilegal teritoriul unui stat membru
al Uniunii Europene se înţelege persoana fizică sau juridică ce deţine, fizic,
respectivul bun cultural, în numele unei alte persoane fizice sau juridice, alta
decât proprietarul de drept al bunului respectiv.
(1)Dacă în cadrul unei urmăriri penale,
efectuate în condiţiile legii, sunt descoperite indicii că un bun cultural, care
se găseşte pe teritoriul statului român, a părăsit ilegal teritoriul unui stat
membru al Uniunii Europene, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie notifică statului interesat, în condiţiile Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciară internaţională în
materie penală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
(1)Orice stat membru al Uniunii Europene poate
cere Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, în condiţiile
Legii nr. 302/2004, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, efectuarea de cercetări în vederea descoperii locului
unde se află, precum şi a posesorului sau deţinătorului unui bun cultural
determinat. Cererea trebuie să cuprindă date cu privire la descrierea bunului
cultural care face obiectul cererii, precum şi informaţii cu privire la
localizarea efectivă sau prezumtivă a bunului cultural.
(2)Dacă, în condiţiile alin. (1), bunul cultural
este descoperit, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
notifică aceasta statului membru al Uniunii Europene, proprietar al bunului, iar
procurorul solicită instanţei competente să dispună măsuri privind transmiterea
bunului cultural respectiv unei instituţii specializate, în vederea conservării,
în condiţiile Legii nr. 302/2004, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare.
(1)Statul membru al Uniunii Europene, proprietar
al bunului cultural descoperit, are dreptul de a verifica dacă bunul respectiv
este un bun cultural, în termen de două luni de la data comunicării notificării
prevăzute la art. 62 alin. (1) şi, după caz, la art. 63 alin. (2).
(2)Măsurile de conservare prevăzute la art. 62
alin. (2) şi la art. 63 alin. (2) încetează dacă statul membru al Uniunii
Europene interesat nu introduce acţiunea în restituire în termen de un an de la
data la care a luat la cunoştinţă despre locul unde se află bunul cultural şi
despre identitatea posesorului sau detentorului, în condiţiile prezentului
capitol.
(3)Autorităţile române competente vor lua toate
măsurile necesare pentru a preveni orice tentativă de a eluda procedura de
restituire a bunului cultural care a părăsit ilegal teritoriul unui stat membru
al Uniunii Europene.
(4)Autorităţile române competente vor acţiona ca
mediator între posesorul său, după caz, deţinătorul bunului cultural care a
părăsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene şi statul
solicitant, în vederea restituirii bunului cultural respectiv, fără ca prin
aceasta să se aducă atingere dreptului statului solicitant de a iniţia acţiune
în instanţă, în vederea restituirii bunului cultural.
(1)Acţiunea în restituirea bunului cultural care
a părăsit ilegal teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene este introdusă
de statul interesat la Curtea de Apel Bucureşti împotriva posesorului sau
detentorului bunului.
(1)Acţiunea în restituire prevăzută la art. 65
alin. (1) se prescrie în termen de un an de la data la care statul membru al
Uniunii Europene reclamant a luat cunoştinţă despre locul unde se află bunul
cultural şi despre identitatea posesorului sau detentorului, dar nu mai târziu
de 30 de ani de la data la care bunul cultural a părăsit ilegal teritoriul
statului reclamant, membru al Uniunii Europene.
(2)În cazul bunurilor culturale care fac parte
din colecţiile publice prevăzute la art. 60 alin. (1) lit. c), precum şi pentru
bunurile ecleziastice care, în statele membre ale Uniunii Europene, fac obiectul
unei protecţii speciale, în conformitate cu legile naţionale, acţiunea în
restituire se prescrie în termen de 75 de ani, cu excepţia statelor membre ale
Uniunii Europene în care acţiunea este imprescriptibilă sau în cazul acordurilor
bilaterale încheiate de România cu statele membre ale Uniunii Europene, care
stabilesc un termen mai mare de 75 de ani.
(1)Curtea de Apel Bucureşti hotărăşte
restituirea bunului cultural dacă s-a stabilit că bunul care face obiectul
acţiunii în restituire este un bun cultural în sensul art. 60 şi că părăsirea
teritoriului naţional al statului membru al Uniunii Europene are caracter
ilegal, în condiţiile art. 61.
(2)În condiţiile alin. (1), instanţa hotărăşte
acordarea unei despăgubiri echitabile posesorului bunului cultural, precum şi
instituţiei specializate care a efectuat măsurile de conservare prevăzute la
art. 62 alin. (2) şi la art. 63 alin. (2), după caz. Acordarea despăgubirii
posesorului este dispusă numai în cazul depunerii de către acesta a tuturor
diligentelor cu ocazia achiziţionării bunului cultural respectiv.
(3)Sentinţa Curţii de Apel Bucureşti prin care
se dispun restituirea bunului cultural şi acordarea despăgubirilor prevăzute la
alin. (2) poate fi atacată cu recurs la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în
termen de 15 zile de la comunicare. Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie va
judeca recursul de urgenţă.
(4)În cazul admiterii recursului prevăzut la
alin. (3), Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, casând sentinţa, va rejudeca
litigiul în fond.
(5)Plata despăgubirilor prevăzute la alin. (2)
cade în sarcina statului membru al Uniunii Europene reclamant, se efectuează în
momentul remiterii materiale a bunului care a făcut obiectul acţiunii în
restituire şi trebuie să acopere, după caz:
(6)Cheltuielile ce decurg din executarea
hotărârii judecătoreşti prin care se restituie bunul cultural cad în sarcina
statului membru al Uniunii Europene reclamant.
(7)Dreptul statului membru al Uniunii Europene
reclamant de a intra în posesia bunului cultural care face obiectul restituirii
se prescrie în termen de 3 ani de la data la care hotărârea judecătorească prin
care se dispune restituirea bunului respectiv a rămas definitivă şi irevocabilă,
dacă în acest termen statul membru reclamant nu plăteşte despăgubirile prevăzute
la alin. (2).
Statul membru al Uniunii Europene reclamant are dreptul la acţiunea în
regres împotriva persoanei responsabile de ieşirea ilegală a bunului cultural de
pe teritoriul său, în cazul în care bunul cultural a fost restituit conform art.
67 alin. (1), precum şi atunci când statul respectiv a plătit despăgubirile
prevăzute la art. 67 alin. (2).
Exercitarea dreptului de a introduce acţiunea în restituire nu aduce
atingere dreptului statului membru al Uniunii Europene reclamant şi, după caz,
al proprietarului bunului cultural care a părăsit ilegal teritoriul unui stat
membru al Uniunii Europene de a formula alte acţiuni, civile sau penale, în
conformitate cu legislaţia naţională a statului
respectiv.
(1)Ministerul Culturii poate cere oricărui stat,
în condiţiile legii, efectuarea de cercetări în vederea descoperirii locului
unde se află, precum şi a identificării posesorului sau deţinătorului unui anume
bun cultural care a părăsit ilegal teritoriul României; cererea trebuie să
cuprindă date cu privire la descrierea bunului cultural, precum şi informaţii cu
privire la localizarea prezumtivă a bunului cultural în cauză.
(2)Acţiunea în restituirea bunului cultural care
a părăsit ilegal teritoriul statului român poate fi introdusă de Ministerul
Culturii.
(3)Categoriile din care trebuie să facă parte
bunurile culturale ce fac obiectul prezentului capitol sunt prevăzute în anexa
la prezenta lege.
(1)Ministerul Culturii ia măsuri pentru
restituirea către statul reclamant a bunului cultural care a părăsit ilegal
teritoriul acestuia, precum şi pentru efectuarea de către statul reclamant a
plăţii despăgubirilor acordate de instanţa de judecată posesorului sau
deţinătorului de bună-credinţă, precum şi instituţiei specializate care a
efectuat cheltuielile privind conservarea bunului cultural.
(2)Ministerul Culturii ia măsuri pentru
revenirea în ţară a bunurilor culturale care au părăsit ilegal teritoriul
statului român, precum şi pentru efectuarea de către statul român a părţii
despăgubirilor acordate de instanţa de judecată posesorului sau deţinătorului
bunului, precum şi instituţiei specializate care a efectuat cheltuielile privind
conservarea bunului cultural.
Ministerul Culturii are dreptul la acţiune în regres împotriva
persoanei responsabile de ieşirea ilegală a bunului cultural de pe teritoriul
statului român, în cazul în care bunul cultural a fost recuperat, iar statul
român a fost obligat la plata unor despăgubiri posesorului sau detentorului şi,
după caz, instituţiei specializate care a efectuat cheltuielile privind
conservarea materială a bunului cultural.
(1)Constituie
contravenţii, dacă nu sunt săvârşite astfel încât, potrivit legii penale, să
constituie infracţiuni, următoarele fapte:
a)nerespectarea de către persoanele fizice sau juridice de drept privat
a termenului şi a condiţiilor prevăzute la art. 43 alin. (1);
b)nerespectarea de către persoanele fizice sau juridice a termenului
stabilit la art. 43 alin. (2) privind comunicarea pierderii, furtului,
distrugerii totale sau parţiale a unui bun cultural mobil clasat;
c)nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în
comercializarea bunurilor culturale mobile a obligaţiei de a afişa la loc
vizibil normele privind comerţul cu bunuri culturale mobile, prevăzute la art.
35 alin. (3);
d)nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în
comercializarea bunurilor culturale mobile a obligaţiei de înştiinţare despre
existenţa unor bunuri culturale mobile susceptibile să fie clasate, în termenul
şi condiţiile prevăzute la art. 35 alin. (5);
e)nerespectarea de către persoanele fizice a obligaţiei de predare a
unui bun cultural mobil descoperit întâmplător, în termenul prevăzut la art. 49
alin. (1);
f)neîndeplinirea de către proprietari, de titularii altor drepturi
reale, de titularii drepturilor de administrare sau de deţinătorii cu orice
titlu ai bunurilor mobile clasate a obligaţiilor prevăzute la art. 23 alin. (1)
lit. a), c)-f);
g)neîndeplinirea de către autorităţi a obligaţiilor ce le revin potrivit
prevederilor art. 22 alin. (2);
h)înfiinţarea şi funcţionarea operatorilor economici specializaţi în
comercializarea bunurilor culturale mobile, fără autorizarea Ministerului
Culturii, emisă potrivit art. 35 alin. (2);
i)neîndeplinirea de către operatorii economici autorizaţi în
comercializarea bunurilor culturale mobile a obligaţiei de a întocmi registrul
prevăzut la art. 35 alin. (4);
j)nerespectarea de către operatorii economici autorizaţi în
comercializarea bunurilor culturale mobile a termenului şi condiţiilor prevăzute
la art. 35 alin. (7) privind punerea în vânzare a bunurilor culturale mobile
clasate în tezaur;
k)executarea copiilor, mulajelor, tirajelor postume şi facsimilelor de
pe bunuri culturale mobile clasate, de către persoanele fizice sau juridice,
fără respectarea dispoziţiilor art. 26 alin. (1);
l)realizarea de către persoanele fizice sau juridice de reproduceri prin
mijloace foto, video sau numerice de pe bunuri culturale mobile clasate, fără
acordul scris al titularului dreptului de administrare sau al proprietarului
bunului reprodus, potrivit art. 27 alin. (3);
m)utilizarea de către persoanele fizice sau juridice de tehnici
neadecvate de reproducere, de natură să afecteze integritatea sau calitatea
bunurilor culturale mobile clasate, potrivit art. 27 alin. (4);
n)neîndeplinirea de către proprietarii şi titularii dreptului de
administrare a bunurilor culturale mobile clasate a obligaţiei prevăzute la art.
23 alin. (2) lit. b);
o)restaurarea bunurilor culturale mobile clasate în tezaur, fără avizul
Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor ori în afara laboratoarelor sau
atelierelor autorizate, potrivit art. 29;
(2)Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se sancţionează cu
amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei.
(3)Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. c)-f) se sancţionează cu
amendă de la 4.000 lei la 20.000 lei.
Copiile, mulajele, tirajele
postume, facsimilele şi reproducerile prin mijloace foto, video, numerice sau
prin alte mijloace, executate cu încălcarea dispoziţiilor art. 26 ori ale art.
27 alin. (3), se confiscă de către agentul constatator şi se transmit în
administrarea unor instituţii publice specializate, cu avizul Comisiei Naţionale
a Muzeelor şi Colecţiilor.
(1)Prevederile prezentei legi, referitoare la contravenţii, se
completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, cu
excepţia art. 28 şi 29.
Executarea în scopuri comerciale
de copii, mulaje, tiraje postume sau facsimile de pe bunuri culturale mobile
clasate, fără acordul scris al titularului dreptului de administrare ori al
proprietarului, potrivit art. 27 alin. (1) sau (2), după caz, constituie
infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu
amendă.
(1)Efectuarea de operaţiuni de export ilegal se pedepseşte cu închisoare
de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
(1)Introducerea pe teritoriul statului român, precum şi deţinerea,
comercializarea, organizarea de expoziţii sau orice operaţie privind circulaţia
bunurilor culturale mobile ori provenite din dezmembrarea de bunuri culturale
imobile, care fac parte din patrimoniul cultural al unui stat străin, conform
dispoziţiilor legale ale statului respectiv, şi care au fost exportate ilegal,
se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Executarea de către persoanele
fizice, fără acreditare şi certificat de liberă practică, având cunoştinţă de
necesitatea deţinerii lor, a unor lucrări de conservare sau de restaurare de
bunuri culturale mobile clasificate ca atare constituie infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
(1)În termen de 90 de
zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I*), Ministerul Culturii va emite, cu avizul Comisiei
Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor:
În termen de 3 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi*), Ministerul Culturii va
institui următoarele registre:
(1)În termen de 3 luni
de la data intrării în vigoare a prezentei legi*) instituţiile
publice specializate sunt obligate să prezinte Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor propuneri în legătură cu clasarea în tezaur a bunurilor culturale
mobile deţinute.
(2)În termen de 6 luni
de la data intrării în vigoare a prezentei legi*) cultele religioase,
precum şi instituţiile publice nespecializate sunt obligate să depună la
serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii în a căror rază
teritorială îşi au sediul inventarul de bunuri culturale mobile deţinute, în
vederea efectuării operaţiunilor de clasare.
(1)Bunurile
culturale mobile depuse în custodia unor instituţii publice după data de 31
decembrie 1947 vor fi restituite de către instituţiile deţinătoare persoanelor
fizice sau juridice care le-au depus, potrivit dreptului comun, la cererea
scrisă a acestora, cu avizul Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor.
(2)Bunurile
culturale mobile preluate înainte de 6 septembrie 1940 de autorităţi ale
statului nu pot fi revendicate; bunurile culturale mobile preluate ilegal de
autorităţi ale statului după data de 6 septembrie 1940 pot fi revendicate de
proprietarii de drept şi vor fi restituite acestora de către instituţiile care
le deţin, pe baza unei hotărâri judecătoreşti definitive. Acţiunile în justiţie
pentru revendicare sunt scutite de taxe judiciare de timbru. Instituţiile
deţinătoare de arhive privind bunurile culturale mobile sunt obligate să permită
accesul la documentele privind provenienţa şi preluarea acestora.
În termen de 6 luni de la data
intrării în vigoare a prezentei legi*) declaraţiile persoanelor
fizice, precum şi fişierele alfabetice sau pe domenii, completate ca urmare a
aplicării prevederilor Legii nr. 63/1974 privind
ocrotirea patrimoniului cultural naţional al Republicii Socialiste România,
publicată în Buletinul Oficial, Partea I, nr. 137 din 2 noiembrie 1974, abrogată
prin Decretul nr. 90/1990 privind înfiinţarea şi
organizarea Comisiei Muzeelor şi Colecţiilor, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 20 din 6 februarie 1990, aflate în păstrarea serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi a Institutului Naţional al
Patrimoniului, se inventariază, se sigilează şi se predau Arhivelor
Naţionale.
În termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi*), în cadrul Inspectoratului
General al Poliţiei Române din Ministerul Afacerilor Interne se organizează
structuri specializate în prevenirea, descoperirea şi urmărirea faptelor ilegale
la regimul bunurilor care fac parte din patrimoniul cultural naţional
mobil.
Ministerul Culturii, Ministerul
Afacerilor Interne şi Ministerul Apărării Naţionale vor asigura, printr-un
program de acţiuni coordonate, protecţia şi integritatea bunurilor culturale
mobile clasate, aflate în instituţii specializate şi nespecializate, în
instituţii de cult, precum şi în colecţii private, împotriva riscurilor ce
decurg din calamităţi naturale, tulburări publice sau conflicte
armate.
(1)Prezenta lege intră
în vigoare la 90 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al
României, Partea I**).
(2)La aceeaşi
dată se abrogă dispoziţiile art. 2 alin. 2, art. 3-5, art. 9, 11 şi 12 din
Ordonanţa Guvernului nr. 27/1992 privind unele măsuri
pentru protecţia patrimoniului cultural naţional, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 215 din 28 august 1992, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 11/1994, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 65 din 14 martie 1994, şi dispoziţiile art. 3 lit. a) şi
b), art. 4, 6, art. 8 alin. (1) lit. d), art. 9 lit. b) şi d), art. 11, 15, 20,
25, art. 27 alin. (1), art. 28 şi ale art. 30 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului
nr. 68/1994 privind protejarea patrimoniului cultural
naţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247 din 31
august 1994, aprobată şi modificată prin Legea nr. 41/1995, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 105 din 30 mai 1995, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi orice alte dispoziţii contrare.
*) Republicată în temeiul art. 248 din Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 757 din 12 noiembrie
2012, rectificată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 117 din 1
martie 2013, cu modificările ulterioare, dându-se textelor o nouă
numerotare.
Legea nr.
182/2000 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 828 din 9 decembrie 2008 şi ulterior a fost modificată
şi completată prin:
- Legea
nr. 329/2009 privind reorganizarea unor autorităţi şi
instituţii publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de
afaceri şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 761 din
9 noiembrie 2009, cu modificările şi completările ulterioare;
- Legea
nr. 97/2010 pentru completarea art. 99 din Legea nr.
182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural
naţional mobil, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 351
din 27 mai 2010;
-
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/2011 pentru
reorganizarea unor instituţii aflate în subordinea Ministerului Culturii şi
Patrimoniului Naţional, precum şi pentru reducerea unor cheltuieli, aprobată
prin Legea nr. 179/2011, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 730 din 17 octombrie 2011.
ANEXĂ: CATEGORII DE BUNURI CULTURALE ce pot face obiectul restituirii,
respectiv al recuperării, în înţelesul cap. IX şi X
2.Elemente provenite din dezmembrarea unui
monument artistic, istoric sau religios, ce constituie parte integrantă din
acesta, mai vechi de 100 de ani.
4.Mozaicuri, altele decât cele incluse la pct. 1
sau la pct. 2, şi desene realizate integral de mână, în orice tehnică şi pe
orice tip de suport.
5.Gravuri originale, stampe, serigrafii şi
litografii, împreună cu matriţele şi primele exemplare imprimate ale
acestora.
6.Producţii originale de artă statuară sau
sculpturi şi copii executate prin acelaşi procedeu ca şi originalul, altele
decât cele incluse la pct. 1.
8.Incunabule şi manuscrise, inclusiv hărţi şi
partituri muzicale, ca exemplare individuale sau în colecţii.
11.Arhive şi componente ale acestora, de orice
tip, în orice tehnică, având elemente mai vechi de 50 de ani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu