ORDONANŢA nr. 43 din 30 ianuarie 2000 privind protecţia patrimoniului
arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional*) -
Republicare
(la data 17-Nov-2010 a se vedea referinte de aplicare din Procedura din 2010 )
(la data 17-Nov-2010 a se vedea referinte de aplicare din Procedura din 2010 )
a)regimul
juridic general al descoperirilor şi al cercetării arheologice cuprinde
ansamblul de măsuri juridice, administrative, financiar-fiscale şi tehnice
menite să asigure prospectarea, identificarea, decopertarea, inventarierea,
conservarea şi restaurarea, asigurarea pazei, întreţinerea şi punerea în valoare
a bunurilor arheologice, precum şi a terenurilor în care se găsesc acestea, în
vederea cercetării sau, după caz, clasării acestora ca bunuri culturale mobile
ori ca monumente istorice;
1.siturile
arheologice înscrise în Repertoriul arheologic naţional, cu excepţia celor
distruse ori dispărute, şi siturile clasate în Lista monumentelor istorice,
situate suprateran, subteran sau subacvatic, ce cuprind vestigii arheologice:
aşezări, necropole, structuri, construcţii, grupuri de clădiri, precum şi
terenurile cu potenţial arheologic reperat, definite conform legii;
c)prin
cercetare arheologică se înţelege ansamblul de măsuri având caracter ştiinţific
şi tehnic, menite să asigure prospectarea, identificarea, decopertarea prin
săpături arheologice, investigarea, recoltarea, înregistrarea şi valorificarea
ştiinţifică, inclusiv publicarea, patrimoniului arheologic;
d)cercetările
arheologice sistematice sunt cercetările de întindere şi durată, executate
conform unui proiect de cercetare multianual;
1.determinate de lucrările de construire, modificare, extindere sau
reparare privind căi de comunicaţie, dotări tehnico-edilitare, inclusiv
subterane şi subacvatice, excavări, exploatări de cariere, construcţia de reţele
magistrale, amenajări pentru îmbunătăţiri funciare, reţele de telecomunicaţii,
amplasarea de relee şi antene de telecomunicaţii, lucrări de cercetare şi de
prospectare a terenurilor - foraje şi excavări - necesare în vederea efectuării
studiilor geotehnice, amplasarea balastierelor şi a sondelor de gaze şi petrol,
precum şi orice alte lucrări care afectează suprafaţa solului şi subsolul, în
zonele cu patrimoniu arheologic reperat, indiferent dacă se execută în
intravilanul sau extravilanul localităţilor şi indiferent de forma de
proprietate a terenului;
f)prin
descoperire arheologică se înţelege evidenţierea, prin intermediul săpăturilor
arheologice, a vestigiilor, obiectelor şi urmelor manifestărilor umane, care
constituie mărturii ale epocilor şi civilizaţiilor dispărute;
g)prin
descoperire arheologică întâmplătoare se înţelege evidenţierea de bunuri de
patrimoniu arheologic ca urmare a acţiunii factorilor naturali sau a acţiunilor
umane, altele decât cercetarea arheologică atestată;
h)prin zonă cu
patrimoniu arheologic cunoscut şi cercetat se înţelege terenul în care, ca
urmare a cercetării arheologice, au fost descoperite bunuri din categoria celor
prevăzute la lit. b);
i)prin sit
arheologic declarat zonă de interes naţional se înţelege zona de interes
arheologic prioritar care se instituie asupra teritoriului ce cuprinde siturile
arheologice ale căror cercetare ştiinţifică, protejare şi punere în valoare sunt
de importanţă excepţională pentru istoria şi cultura naţională, prin mărturiile
materiale, bunurile mobile sau imobile care fac parte ori sunt propuse să facă
parte din categoria Tezaur al patrimoniului cultural naţional mobil sau, după
caz, din categoria monumentelor istorice aflate în Lista patrimoniului
mondial;
j)prin zonă cu
patrimoniu arheologic reperat se înţelege terenul delimitat conform legii, în
care urmează să se efectueze cercetări arheologice pe baza informaţiilor sau a
studiilor ştiinţifice care atestă existenţa subterană ori subacvatică de bunuri
de patrimoniu arheologic, susceptibile să facă parte din patrimoniul cultural
naţional; până la finalizarea cercetării arheologice şi luarea măsurilor
corespunzătoare de protecţie şi punere în valoare a descoperirilor arheologice,
zonele de protecţie a siturilor arheologice sau istorice, instituite conform
legii, sunt totodată şi zone cu potenţial arheologic reperat;
k)prin zonă cu
potenţial arheologic evidenţiat întâmplător se înţelege terenul în care
existenţa bunurilor de patrimoniu arheologic s-a evidenţiat, în mod neprevăzut,
ca urmare a:
(2)Cercetările arheologice preventive sunt parte
componentă a strategiilor de dezvoltare durabilă, economico-socială, turistică,
urbanistică şi de amenajare a teritoriului, la nivel naţional şi
local.
(3)Normele privind procedurile şi standardele
arheologice se instituie prin ordin al ministrului culturii şi cultelor în
conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe şi se aplică tuturor tipurilor
de cercetări arheologice.
(4)Toate etapele cercetării arheologice sunt
parte integrantă a activităţii de cercetare ştiinţifică, aşa cum este definită
de legislaţia în domeniu.
(5)Toate etapele cercetării arheologice,
constând în inventariere, diagnostic, săpătură, supravegere şi intervenţii
asupra materialului arheologic, vor fi întreprinse folosindu-se toate acele
metode, tehnici şi practici specifice, considerate necesare pentru a obţine
maximum de informaţii referitoare la patrimoniul arheologic din zona
cercetată.
(6)Toate etapele cercetării arheologice se
realizează numai pe baza unui proiect aprobat de Comisia Naţională de Arheologie
şi se vor finaliza prin rapoarte ce cuprind datele esenţiale pentru justificarea
metodei şi tehnicilor folosite, a resurselor utilizate, precum şi a concluziilor
la care s-a ajuns.
(7)Etapele de diagnostic, săpătură sau
supraveghere arheologică pot fi necesare în următoarele cazuri:
b)ca parte a
unui studiu de impact asupra mediului, în condiţiile prevăzute de legislaţia
privind protecţia mediului;
c)ca urmare a
unei preconizate intervenţii asupra solului, care poate reprezenta o ameninţare
pentru potenţialul arheologic al unei zone delimitate sau al unui sit
arheologic;
d)ca parte a
fazelor de realizare şi avizare a documentaţiilor urbanistice, în cadrul legal
stabilit de documentaţiile de urbanism naţionale, regionale, locale şi/sau în
stadiul elaborării acestora;
(8)Etapele cercetării arheologice pot fi
iniţiate sau desfăşurate ca urmare a cererii unei persoane fizice ori juridice
de drept public sau privat.
(9)Cercetarea arheologică prealabilă este
obligatorie în toate cazurile de emitere a acordurilor de mediu pentru zone cu
patrimoniu arheologic, constituind unica modalitate de identificare, descriere
şi evaluare a efectelor directe şi indirecte ale proiectelor investiţionale
asupra patrimoniului arheologic.
(10)Emiterea acordului de mediu se face numai
după emiterea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor, pentru aplicarea
principiului conservării integrate.
(11)Costurile cercetărilor arheologice necesare
acordului de mediu sunt în sarcina titularului de investiţie.
(12)Evaluarea rezultatelor cercetării
arheologice, concretizată în raportul arheologic elaborat conform standardelor
în vigoare, stă la baza stabilirii statutului juridic de protejare a
descoperirilor arheologice sau, după caz, a descărcării de sarcină arheologică a
zonei.
(13)Zona cu patrimoniu arheologic evidenţiat
întâmplător se delimitează în jurul locului descoperirii arheologice
întâmplătoare, după caz, astfel:
(1)Statul garantează şi asigură protejarea
patrimoniului arheologic în condiţiile stabilite prin prezenta
ordonanţă.
(2)Ministerul Culturii şi Cultelor este
autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care răspunde de
elaborarea strategiilor şi normelor specifice de cercetare în vederea protejării
patrimoniului arheologic şi care urmăreşte aplicarea acestora.
(3)Cercetarea arheologică se realizează, în
condiţiile prezentei ordonanţe, de către personalul de specialitate atestat şi
înregistrat în Registrul arheologilor, conform prevederilor Regulamentului
săpăturilor arheologice din România, precum şi cu respectarea normelor privind
standardele şi procedurile arheologice şi în acord cu principiile Codului
deontologic al arheologilor din România.
(1)Bunurile de patrimoniu arheologic sunt parte
integrantă a patrimoniului cultural naţional şi pot fi clasate şi protejate
drept bunuri de patrimoniu cultural naţional mobil, drept situri arheologice sau
ca monumente istorice, conform legii.
(2)Descoperirile de vestigii arheologice sau de
bunuri mobile din categoria celor care fac obiectul clasării în patrimoniul
cultural naţional mobil, realizate ca urmare a cercetărilor arheologice, se
anunţă de către titularul autorizaţiei de cercetare a serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de 72 de
ore.
(1)Prin protejarea bunurilor de patrimoniu
arheologic şi a terenurilor din zonele definite la art. 2 alin. (1) lit. j) şi
k) se înţelege adoptarea măsurilor ştiinţifice, administrative şi tehnice care
urmăresc păstrarea vestigiilor descoperite întâmplător sau ca urmare a
cercetării arheologice până la clasarea bunurilor respective ori până la
finalizarea cercetării arheologice, prin instituirea de obligaţii în sarcina
proprietarilor, administratorilor sau titularilor de alte drepturi reale asupra
terenurilor care conţin ori au conţinut bunurile de patrimoniu arheologic
respective, precum şi prin reglementarea sau interzicerea oricăror activităţi
umane, inclusiv a celor autorizate anterior.
(2)Descărcarea de sarcină arheologică este
procedura prin care se confirmă că un teren în care a fost evidenţiat
patrimoniul arheologic poate fi redat activităţilor umane curente.
(3)Certificatul de descărcare de sarcină
arheologică reprezintă actul administrativ emis în condiţiile prezentei
ordonanţe, prin care se anulează regimul de protecţie instituit anterior asupra
terenului în care a fost evidenţiat patrimoniul arheologic.
(4)Regimul de protecţie a zonelor cu potenţial
arheologic cunoscut şi cercetat este reglementat de legislaţia în vigoare
privitoare la protejarea monumentelor istorice şi a bunurilor mobile care fac
parte din patrimoniul cultural naţional.
(5)Certificatul de descărcare de sarcină
arheologică, prevăzut la alin. (3), este emis de serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, cu obligaţia acestora de
înştiinţare a direcţiei de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi
Cultelor, în termen de 10 zile.
(6)Cercetările arheologice preventive şi
supravegherea arheologică sunt obligatorii în cadrul proiectelor de restaurare;
supravegherea arheologică este inclusă în devizul constructorului, urmând ca
decontarea să se realizeze pe baza raportului de cercetare întocmit de
arheolog.
(7)Zonele cu patrimoniu arheologic reperat,
delimitate şi instituite conform legii, beneficiază de protecţia acordată
zonelor protejate, precum şi de măsurile specifice de protecţie prevăzute de
prezenta ordonanţă.
(8)În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic
evidenţiat întâmplător şi delimitat conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit.
k) se instituie, din momentul descoperirii de bunuri arheologice, pentru o
perioadă ce nu poate depăşi 12 luni, regimul de protecţie pentru bunurile
arheologice şi zonele cu potenţial arheologic, în vederea cercetării şi
stabilirii regimului de protejare.
(9)Cercetările arheologice se efectuează numai
pe baza autorizaţiei emise de Ministerul Culturii şi Cultelor şi în conformitate
cu aceasta, în condiţiile prezentei ordonanţe.
(10)Persoanele fizice şi juridice care deţin
şi/sau comercializează detectoare de metale sunt obligate să obţină în prealabil
autorizaţia inspectoratului de poliţie al judeţului respectiv, a Direcţiei
Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, în a căror rază teritorială îşi au
domiciliul sau, după caz, sediul, şi să se înregistreze la aceste
autorităţi.
(11)Prevederile alin. (10) nu se aplică
unităţilor şi formaţiunilor Ministerului Apărării, Ministerului Administraţiei
şi Internelor, Serviciului Român de Informaţii şi ale Serviciului de Protecţie
şi Pază.
(12)În vederea deţinerii detectoarelor de metale
de către personalul de specialitate atestat şi înscris în Registrul
arheologilor, acesta are obligaţia ca, înainte de a obţine autorizaţia prevăzută
la alin. (10), să obţină avizul prealabil emis de Ministerul Culturii şi
Cultelor.
(13)Accesul cu detectoare de metal şi utilizarea
lor în situri arheologice, în zonele de interes arheologic prioritar şi în toate
zonele cu patrimoniu arheologic reperat sunt permise numai pe baza autorizării
prealabile emise de Ministerul Culturii şi Cultelor.
(14)Până la descărcarea de sarcină arheologică
terenul care face obiectul cercetării este protejat ca sit arheologic, conform
legii.
(15)Autorizarea lucrărilor de construire sau de
desfiinţare din zonele cu patrimoniu arheologic se aprobă numai pe baza şi în
conformitate cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(16)În cazul zonelor cu patrimoniu arheologic
evidenţiat întâmplător, în condiţiile prevederilor alin. (8), până la
descărcarea de sarcină arheologică, autorizarea de construire se suspendă sau,
după caz, primarul unităţii administrativ-teritoriale dispune întreruperea
oricărei alte activităţi, în conformitate cu avizul serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, şi se instituie regimul de
supraveghere sau săpătură arheologică.
(17)În cazul proiectelor de infrastructură de
transport de interes naţional, Certificatul de descărcare de sarcină arheologică
se va emite pentru fiecare parte din teren care poate fi redată activităţilor
umane curente.
(la data 04-Feb-2007 Art. 5 din capitolul II completat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta 13/2007 )
(la data 04-Feb-2007 Art. 5 din capitolul II completat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta 13/2007 )
(18)Emiterea unui răspuns cu privire la
solicitarea eliberării unui certificat de descărcare de sarcină arheologică
trebuie să se realizeze în termen de cel mult 12 luni de la expirarea termenului
prevăzut la alin. (8).
(la data 01-Feb-2014 Art. 5, alin. (17) din capitolul II completat de Art. 88, punctul 1. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 5, alin. (17) din capitolul II completat de Art. 88, punctul 1. din titlul II din Legea 187/2012 )
(1)Pentru efectuarea săpăturilor impuse de
cercetările arheologice se foloseşte şi personal necalificat, angajat prin
convenţie încheiată între instituţia angajatoare şi lucrători, în condiţiile
prezentei ordonanţe.
(2)Convenţiile prevăzute la alin. (1) se pot
încheia pentru o durată de cel mult 180 de zile, pentru desfăşurarea unor
activităţi sezoniere cu program de lucru prelungit; condiţiile şi metodologia
încheierii acestor convenţii se stabilesc prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, care va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonanţe.
(3)Instituţiile organizatoare pot folosi şi alţi
specialişti pentru efectuarea de cercetări, studii sau alte lucrări, care îşi
vor desfăşura activitatea pe bază de contract încheiat în condiţiile Legii nr.
8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe,
cu modificările şi completările ulterioare; contractul conţine clauze cu privire
la termenul de predare a raportului de cercetare, precum şi cu privire la
cesionarea dreptului de autor asupra rezultatelor ştiinţifice ale cercetării,
studiului sau lucrării efectuate.
(4)Contravaloarea serviciilor şi activităţilor
prestate potrivit alin. (1) şi (3) se stabileşte prin negociere directă între
părţi; pentru aceasta se calculează impozitul şi contribuţia la asigurările de
sănătate, potrivit legii.
(5)În vederea emiterii certificatului prevăzut
la art. 5 alin. (5), pentru siturile aflate în zone de interes arheologic
prioritar, siturile clasate în grupa A din Lista monumentelor istorice şi pentru
toate investiţiile, cu excepţia locuinţelor particulare aflate în alte zone,
rapoartele de cercetare se trimit spre aprobare Comisiei Naţionale de
Arheologie.
În cazul lucrărilor prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. e), persoanele
fizice sau juridice, de drept public ori privat, precum şi ordonatorii
principali de credite ai autorităţilor şi instituţiilor publice au obligaţia să
finanţeze:
a)stabilirea, prin studiul de fezabilitate al
investiţiei şi prin proiectul tehnic, a măsurilor ce urmează să fie detaliate şi
a necesarului de fonduri pentru cercetarea preventivă sau supravegherea
arheologică, după caz, şi protejarea patrimoniului arheologic sau, după caz,
descărcarea de sarcină arheologică a zonei afectate de lucrări şi aplicarea
acestor măsuri;
(1)Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară şi oficiile din subordinea sa au obligaţia să includă zonele de
patrimoniu arheologic reperat, pe baza Repertoriului arheologic naţional, în
planurile cadastrale şi în hărţile topografice; lista cuprinzând aceste zone se
preia de la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor.
(2)Zonele cu patrimoniu arheologic reperat,
înregistrate în Repertoriul arheologic naţional, se includ în cadastrul de
specialitate al zonelor protejate naturale şi construite.
(3)Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate
Imobiliară şi oficiile din subordinea sa au obligaţia să furnizeze la cerere, cu
titlu gratuit, pe orice tip de suport, documentele necesare Ministerului
Culturii şi Cultelor şi serviciilor sale deconcentrate, pentru realizarea Listei
monumentelor istorice şi a Repertoriului arheologic naţional.
(1)Proprietarii şi titularii dreptului de
administrare sau ai altor drepturi reale asupra terenurilor în care se află
situri arheologice şi celor pe care au fost instituite zone cu patrimoniu
arheologic reperat au obligaţia de a permite accesul personalului autorizat, în
condiţiile prezentei ordonanţe, în vederea cercetării şi protejării
patrimoniului arheologic, precum şi asigurării măsurilor de protecţie şi pază a
bunurilor de patrimoniu.
(2)Proprietarii sau arendaşii de terenuri,
persoane fizice sau juridice de drept privat, sunt îndreptăţiţi la plata unor
despăgubiri pentru veniturile agricole nerealizate pe terenurile care fac
obiectul săpăturilor arheologice pentru perioada în care se desfăşoară acestea,
în cuantumurile şi în condiţiile stabilite prin metodologia aprobată prin
hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL III: Instituţii şi organisme de specialitate cu atribuţii în domeniul
protejării patrimoniului arheologic
În domeniul protejării patrimoniului
arheologic Ministerul Culturii şi Cultelor îndeplineşte, direct sau prin
instituţiile sale subordonate, următoarele atribuţii:
a)asigură
aplicarea strategiei naţionale, elaborarea normelor şi metodologiilor specifice
şi urmăreşte respectarea prevederilor legale din domeniu;
b)asigură
îndeplinirea angajamentelor referitoare la protecţia patrimoniului arheologic la
care România este parte, asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la
protecţia patrimoniului arheologic la care România este parte;
c)reprezintă
statul în relaţia cu proprietarii imobilelor, terenurilor sau ai construcţiilor
din zonele cu patrimoniu arheologic şi din zonele în care se evidenţiază
descoperiri arheologice;
d)eliberează
autorizaţia de săpătură arheologică sistematică, prin compartimentul său de
specialitate, în urma consultării Comisiei Naţionale de Arheologie;
e)eliberează
autorizaţiile de diagnostic, săpătură arheologică preventivă şi supraveghere
arheologică, prin compartimentul său de specialitate, în condiţiile prezentei
ordonanţe;
f)actualizează
standardele şi procedurile arheologice şi urmăreşte respectarea acestora şi a
Regulamentului săpăturilor arheologice din România;
g)instituie,
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, modelele ştampilelor, ale
cererilor de autorizaţie, ale autorizaţiilor, certificatelor, avizelor şi
fişelor tehnice necesare cercetării arheologice;
h)elaborează
metodologia de planificare, executare şi control privind săpăturile preventive,
care se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
j)stabileşte un
sistem de norme, pe baza căruia se realizează devizele estimative şi un model de
contract pentru fiecare tip de cercetare arheologică, ce se aprobă prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor;
m)finanţează
sau cofinanţează, împreună cu autorităţile şi instituţiile publice, cu
persoanele fizice ori juridice de drept privat interesate, cercetarea
patrimoniului arheologic, conform strategiei proprii în acest
domeniu;
Serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor îndeplinesc, în domeniul protejării
patrimoniului arheologic, următoarele atribuţii:
a)urmăresc
respectarea autorizaţiei de săpătură arheologică, a Regulamentului săpăturilor
arheologice şi a standardelor şi procedurilor arheologice în unitatea
administrativ-teritorială de competenţă;
b)avizează, pe
baza referatelor de specialitate, lucrările ce urmează să fie efectuate în
zonele cu patrimoniu arheologic evidenţiat întâmplător;
(1)Comisia
Naţională de Arheologie funcţionează ca organism ştiinţific de specialitate,
fără personalitate juridică, cu rol consultativ în domeniul patrimoniului
arheologic, pe lângă Ministerul Culturii şi Cultelor.
(2)Comisia
Naţională de Arheologie este formată din specialişti în domeniu, care îşi
desfăşoară activitatea în institutele de profil arheologic, muzee, precum şi în
alte instituţii.
(3)Comisia
Naţională de Arheologie propune aprobarea, prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, a programelor naţionale de cercetare, a metodologiilor, a normativelor
şi a reglementărilor tehnico-ştiinţifice din domeniul cercetării
arheologice.
(1)Componenţa
nominală a Comisiei Naţionale de Arheologie este aprobată prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, dintre specialiştii în domeniu, propuşi în
conformitate cu prevederile prezentului articol.
(2)Membrii Comisiei Naţionale de Arheologie au un
mandat de 2 ani, care poate fi reînnoit consecutiv o singură dată, şi sunt
propuşi conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii şi
patrimoniului naţional, de către:
e)muzeele şi asociaţiile profesionale în
domeniu, conform metodologiei stabilite prin ordin al ministrului culturii şi
patrimoniului naţional.
(la data 15-Feb-2011 Art. 15, alin. (2) din capitolul III modificat de Art. IV, punctul 1. din Ordonanta urgenta 12/2011 )
(la data 15-Feb-2011 Art. 15, alin. (2) din capitolul III modificat de Art. IV, punctul 1. din Ordonanta urgenta 12/2011 )
(3)Preşedintele Comisiei Naţionale de Arheologie
este numit prin ordin al ministrului culturii şi patrimoniului naţional pentru
un mandat de 2 ani.
(la data 15-Feb-2011 Art. 15, alin. (3) din capitolul III modificat de Art. IV, punctul 1. din Ordonanta urgenta 12/2011 )
(la data 15-Feb-2011 Art. 15, alin. (3) din capitolul III modificat de Art. IV, punctul 1. din Ordonanta urgenta 12/2011 )
(4)Ministrul
culturii şi cultelor aprobă prin ordin propunerea Comisiei Naţionale de
Arheologie cu privire la preşedintele acesteia sau o poate respinge, motivat, o
singură dată. Dacă prin votul a două treimi din numărul membrilor săi Comisia
Naţională de Arheologie îşi menţine propunerea iniţială, ministrul culturii şi
cultelor are obligaţia să o aprobe prin ordin. Dacă nu sunt întrunite cele două
treimi, ministrul culturii şi cultelor solicită Comisiei Naţionale de Arheologie
o nouă propunere.
e)elaborează
metodologia de atestare a instituţiilor care au dreptul de a efectua cercetări
arheologice, în vederea evitării oricărui conflict de interese;
g)analizează
solicitările cu privire la eliberarea autorizaţiilor de săpături arheologice
sistematice, indiferent de sursa lor de finanţare;
h)elaborează
metodologia de clasare a siturilor arheologice în Lista monumentelor istorice,
care se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
j)stabileşte
criteriile şi avizează atestarea specialiştilor şi experţilor din domeniul
cercetării arheologice, înscrişi în Registrul arheologilor;
k)propune
avizarea documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului, care cuprind
situri arheologice clasate în categoria A a Listei monumentelor istorice sau
zone cu patrimoniu arheologic reperat;
l)propune
avizarea studiilor de fundamentare pentru definirea, instituirea şi delimitarea
zonelor protejate care cuprind patrimoniul arheologic;
m)formulează
priorităţile cercetării arheologice în vederea alocării sumelor necesare de la
bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor, conform
criteriilor stabilite prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor;
n)propune
Ministerului Culturii şi Cultelor sau autorităţilor administraţiei publice
locale achiziţionarea de terenuri cu bunuri de patrimoniu
arheologic;
p)propune
avizarea programelor de pregătire a specialiştilor şi a planurilor de
specializare în domeniul cercetării arheologice;
(1)Repertoriul
arheologic naţional este administrat de Ministerul Culturii şi Cultelor,
potrivit regulamentului aprobat prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor.
(2)Institutul Naţional al Patrimoniului asigură
administrarea bazelor de date privind inventarierea informatizată a
patrimoniului arheologic, prin Repertoriul arheologic naţional.
(la data 15-Feb-2011 Art. 17, alin. (2) din capitolul III modificat de Art. IV, punctul 2. din Ordonanta urgenta 12/2011 )
(la data 15-Feb-2011 Art. 17, alin. (2) din capitolul III modificat de Art. IV, punctul 2. din Ordonanta urgenta 12/2011 )
(3)Toate
drepturile asupra datelor privind patrimoniul arheologic aparţin de drept
Ministerului Culturii şi Cultelor, care reglementează modul lor de
utilizare.
(4)Repertoriul
arheologic naţional cuprinde date ştiinţifice, cartografice, topografice,
imagini, planuri, precum şi orice alte informaţii privitoare la:
a)zonele cu
potenţial arheologic cunoscut şi cercetat, zonele cu potenţial arheologic
cunoscut şi necercetat, precum şi zonele al căror potenţial arheologic devine
cunoscut întâmplător sau ca urmare a cercetărilor arheologice
preventive;
b)monumentele, ansamblurile şi siturile istorice în care s-au efectuat
sau sunt în curs de desfăşurare cercetări arheologice;
CAPITOLUL IV: Atribuţiile autorităţilor administraţiei publice locale în domeniul
patrimoniului arheologic
În vederea protejării patrimoniului arheologic şi a respectării
prevederilor legale în acest domeniu autorităţile administraţiei publice locale
au următoarele atribuţii:
a)cooperează cu organismele şi instituţiile
publice cu responsabilităţi în domeniul protejării patrimoniului arheologic
pentru punerea în aplicare şi respectarea măsurilor şi deciziilor
acestora;
b)asigură protejarea patrimoniului arheologic
rezultat ca urmare a cercetărilor arheologice sistematice sau preventive şi a
descoperirilor arheologice întâmplătoare, aflate în domeniul public ori privat
al unităţilor administrativ-teritoriale respective, alocând resurse financiare
în acest scop;
c)pot colabora cu persoane fizice sau juridice
de drept public ori privat pentru finanţarea cercetării şi punerea în valoare a
descoperirilor arheologice;
d)finanţează cercetarea arheologică în vederea
descărcării de sarcină arheologică a terenurilor pe care se efectuează lucrări
publice pentru care sunt ordonatori principali de credite, prevăzând distinct
sumele necesare în acest scop, potrivit prevederilor prezentei
ordonanţe;
e)cuprind în programele de dezvoltare
economico-socială şi urbanistică, respectiv de amenajare a teritoriului,
obiective specifice privind protejarea patrimoniului arheologic;
f)aprobă documentaţiile de amenajare a
teritoriului şi de urbanism, în conformitate cu avizele de specialitate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, şi elaborează sau modifică astfel de
documentaţii în scopul stabilirii de măsuri de protejare a patrimoniului
arheologic evidenţiat întâmplător ori ca urmare a cercetărilor arheologice
preventive, potrivit legii;
g)eliberează autorizaţia de construire şi
desfiinţare numai pe baza şi în conformitate cu avizul Ministerului Culturii şi
Cultelor, pentru lucrări în zone cu patrimoniu arheologic cunoscut şi cercetat,
descoperit întâmplător sau de interes arheologic prioritar;
h)colaborează cu serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, transmiţând acestora
informaţii actualizate cu privire la cererile de autorizare de construire în
zonele de patrimoniu arheologic reperat;
În domeniul protejării patrimoniului arheologic aflat în teritoriul
său administrativ de competenţă, primarul are următoarele atribuţii
specifice:
a)dispune suspendarea autorizaţiei de construire
şi oprirea oricăror lucrări de construire sau de desfiinţare de construcţii, în
situaţia descoperirii de vestigii arheologice ori de alte bunuri pentru care s-a
declanşat procedura de clasare, anunţă în cel mai scurt timp serviciul public
deconcentrat al Ministerului Culturii şi Cultelor şi organizează paza
descoperirilor arheologice întâmplătoare;
(1)Dezvoltarea durabilă a zonelor de interes
arheologic prioritar este obiectiv de interes naţional; protejarea şi punerea în
valoare a patrimoniului arheologic din aceste zone sunt, în condiţiile legii,
cauză de utilitate publică.
(2)Finanţarea cercetării arheologice, a
conservării, restaurării şi punerii în valoare a siturilor din zonele de interes
arheologic prioritar se face de la bugetul de stat prin bugetul alocat
Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3)Cheltuielile necesare în vederea elaborării
planurilor de management, a cercetărilor arheologice, conservării, restaurării
şi punerii în valoare a siturilor din zonele de interes arheologic prioritar se
pot asigura, prin cofinanţare, în condiţiile legii, din bugetele autorităţilor
administraţiei publice locale pe al căror teritoriu se află aceste
situri.
(1)Autorităţile administraţiei publice locale pe
al căror teritoriu se găsesc zone de interes arheologic prioritar au obligaţia
de a prevedea măsuri administrative şi tehnice pentru protejarea patrimoniului
arheologic şi punerea sa în valoare prin integrarea acestuia în planurile de
dezvoltare economică, socială şi teritorială a localităţilor.
(2)Autorităţile prevăzute la alin. (1) au
obligaţia să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare pentru:
(3)Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin
şi pentru elaborarea documentaţiilor prevăzute la alin. (2) autorităţile
administraţiei publice locale pot beneficia de transferuri cu destinaţie
specială din bugetul de stat, în condiţiile legii, precum şi de cofinanţare de
la bugetul ministerelor implicate.
(1)Proprietarii şi titularii dreptului de
administrare şi ai altor drepturi reale asupra imobilelor din siturile
arheologice din zonele de interes arheologic prioritar au obligaţia de a permite
accesul personalului autorizat de Ministerul Culturii şi Cultelor în vederea
cercetării arheologice şi protejării patrimoniului arheologic şi de a asigura
măsurile de protecţie şi pază a bunurilor de patrimoniu arheologic, conform
legii.
(2)Ca urmare a protecţiei speciale a siturilor
arheologice înscrise în Repertoriul arheologic naţional, în condiţiile prevăzute
la art. 22, proprietarii sau arendaşii, persoane fizice ori juridice de drept
privat, sunt îndreptăţiţi la plata unor despăgubiri pentru veniturile agricole
nerealizate pe terenurile care fac obiectul săpăturilor arheologice pentru
perioada în care se desfăşoară acestea, în cuantumurile şi în condiţiile
stabilite prin metodologia aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Efectuarea oricăror lucrări care pot afecta
siturile arheologice, în absenţa certificatului de descărcare de sarcină
arheologică, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni
la 3 ani sau cu amendă.
(la data 01-Feb-2014 Art. 25 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 25 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 2. din titlul II din Legea 187/2012 )
Accesul cu detectoare de metale sau utilizarea
lor în zonele cu patrimoniu arheologic, fără autorizarea prealabilă prevăzută la
art. 5 alin. (13), constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 6
luni la 3 ani.
(la data 01-Feb-2014 Art. 26 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 3. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 26 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 3. din titlul II din Legea 187/2012 )
(1)Vânzarea sau oferirea spre vânzare a
detectoarelor de metale fără autorizaţia prevăzută la art. 5 alin. (10)
constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau
cu amendă.
(2)Detectoarele oferite spre vânzare în
condiţiile alin. (1) se confiscă.
(la data 01-Feb-2014 Art. 27 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 4. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 27 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 4. din titlul II din Legea 187/2012 )
a)desfăşurarea, fără autorizaţia emisă în condiţiile prezentei
ordonanţe, de cercetări arheologice, precum şi a oricăror alte activităţi care
afectează integritatea sau pun în pericol conservarea patrimoniului arheologic,
cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;
b)neanunţarea descoperirilor arheologice prevăzute la art. 4 alin. (2),
de către titularul autorizaţiei de cercetare, cu amendă de la 2.500 lei la
10.000 lei;
c)neanunţarea de către persoanele prevăzute la art. 4 alin. (4), în
termenul stabilit de prezenta ordonanţă, a descoperirilor arheologice
întâmplătoare, cu amendă de la 2.000 lei la 50.000 lei şi confiscarea bunurilor
descoperite;
c1)nesoluţionarea în termenul prevăzut la art. 5
alin. (18) a cererii privind eliberarea certificatului de descărcare de sarcină,
dacă nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să constituie, potrivit
legii penale, infracţiune, cu amendă de la 2.500 lei la 10.000 lei;
(la data 01-Feb-2014 Art. 28, alin. (1), litera C. din capitolul VI completat de Art. 88, punctul 5. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 28, alin. (1), litera C. din capitolul VI completat de Art. 88, punctul 5. din titlul II din Legea 187/2012 )
e)nerespectarea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau emiterea
autorizaţiei de construire în absenţa acestui aviz pentru lucrările de
construire sau de desfiinţare din zonele cu patrimoniu arheologic reperat, cu
amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei;
f)neîndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 13 lit. a) şi c), cu
amendă de la 2.000 lei la 10.000 lei;
g)deţinerea
de detectoare de metale, fără autorizaţia prevăzută la art. 5 alin. (10), cu
amendă de la 25.000 lei la 75.000 lei şi confiscarea detectoarelor;
(2)Contravenţiile prevăzute la art. 28 alin. (1)
lit. a), b) şi i) se constată, iar sancţiunea se aplică de către specialiştii
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, de
către primar, respectiv de primarul general al municipiului Bucureşti, sau de
preşedintele consiliului judeţean, precum şi de către împuterniciţii
acestora.
(3)Contravenţia prevăzută la art. 28 alin. (1)
lit. c1) se constată, iar sancţiunea se aplică de către specialiştii
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional, de către împuterniciţii Ministerului Culturii şi Patrimoniului
Naţional, de către organele de poliţie, de către primar, respectiv de primarul
general al municipiului Bucureşti, sau de preşedintele consiliului judeţean,
precum şi de către împuterniciţii acestora.
(la data 01-Feb-2014 Art. 29, alin. (2) din capitolul VI completat de Art. 88, punctul 6. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 29, alin. (2) din capitolul VI completat de Art. 88, punctul 6. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 31 din capitolul VI
abrogat de Art. 88, punctul 7. din titlul II din Legea 187/2012 )
(1)Neanunţarea descoperirilor arheologice
prilejuite de lucrările de construire ori de desfiinţare constituie infracţiune
şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
(2)Fapta prevăzută la alin. (1), săvârşită din
culpă, se pedepseşte cu închisoare de la o lună la un an sau cu amendă.
(la data 01-Feb-2014 Art. 32 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 8. din titlul II din Legea 187/2012 )
(la data 01-Feb-2014 Art. 32 din capitolul VI modificat de Art. 88, punctul 8. din titlul II din Legea 187/2012 )
1.Reproducem
mai jos prevederile art. II şi III din Legea nr. 258/2006 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei
Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia
patrimoniului arheologic şi declararea unor situri arheologice ca zone de
interes naţional, care nu sunt încorporate în textul republicat al Ordonanţei
Guvernului nr. 43/2000:
Pentru aplicarea principiului conservării integrate a patrimoniului
arheologic şi pentru integrarea în politicile naţionale şi locale de protejare a
mediului, Ministerul Culturii şi Cultelor elaborează, împreună cu Ministerul
Mediului şi Gospodăririi Apelor şi cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale, în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi, Metodologia aprobării cercetărilor arheologice din zonele
naturale protejate şi parcurile naţionale şi naturale, care se aprobă prin ordin
comun al celor trei miniştri şi se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Prima listă cuprinzând zonele de interes arheologic prioritar va fi
elaborată în cel mult 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei
legi."
*)
Republicată în temeiul art. IV din Legea nr. 258/2006
pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 43/2000 privind protecţia patrimoniului arheologic şi
declararea unor situri arheologice ca zone de interes naţional, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 603 din 12 iulie 2006, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu