
(2)În sensul prezentei legi, monumentele
istorice sunt bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul
României, semnificative pentru istoria, cultura şi civilizaţia naţională şi
universală.
(1)Monumentele istorice fac parte integrantă din
patrimoniul cultural naţional şi sunt protejate prin lege.
(2)Activităţile şi măsurile de protejare a
monumentelor istorice se realizează în interes public. În condiţiile prezentei
legi intervenţiile asupra monumentelor istorice pot constitui cauză de utilitate
publică.
(3)În sensul prezentei legi, prin protejare se
înţelege ansamblul de măsuri cu caracter ştiinţific, juridic, administrativ,
financiar, fiscal şi tehnic menite să asigure identificarea, cercetarea,
inventarierea, clasarea, evidenţa, conservarea, inclusiv paza şi întreţinerea,
consolidarea, restaurarea, punerea în valoare a monumentelor istorice şi
integrarea lor social-economică şi culturală în viaţa colectivităţilor
locale.
Conform prezentei legi se stabilesc următoarele categorii de monumente
istorice, bunuri imobile situate suprateran, subteran şi
subacvatic:
a)monument - construcţie sau parte de
construcţie, împreună cu instalaţiile, componentele artistice, elementele de
mobilare interioară sau exterioară care fac parte integrantă din acestea, precum
şi lucrări artistice comemorative, funerare, de for public, împreună cu terenul
aferent delimitat topografic, care constituie mărturii cultural-istorice
semnificative din punct de vedere arhitectural, arheologic, istoric, artistic,
etnografic, religios, social, ştiinţific sau tehnic;
b)ansamblu - grup coerent din punct de vedere
cultural, istoric, arhitectural, urbanistic ori muzeistic de construcţii urbane
sau rurale care împreună cu terenul aferent formează o unitate delimitată
topografic ce constituie o mărturie cultural-istorică semnificativă din punct de
vedere arhitectural, urbanistic, arheologic, istoric, artistic, etnografic,
religios, social, ştiinţific sau tehnic;
(1)Monumentele istorice aparţin fie domeniului
public sau privat al statului, al judeţelor, oraşelor sau comunelor, fie sunt
proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice.
(2)Monumentele istorice proprietate publică a
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale sunt inalienabile,
imprescriptibile şi insesizabile; aceste monumente istorice pot fi date în
administrare instituţiilor publice, pot fi concesionate, date în folosinţă
gratuită instituţiilor de utilitate publică sau închiriate, în condiţiile legii,
cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
(la data 02-Feb-2006
Art. 4, alin. (2) din titlul I a se vedea referinte de aplicare din Ordonanta 21/2006 )
(la data 25-Sep-2007
Art. 4, alin. (2) din titlul I a se vedea referinte de aplicare din Norme Metodologice din 2007 )


(3)Monumentele istorice aparţinând domeniului
privat pot face obiectul circuitului civil în condiţiile stabilite prin prezenta
lege.
(4)Monumentele istorice aflate în proprietatea
persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vândute numai în
condiţiile exercitării dreptului de preemţiune ale statului român, prin
Ministerul Culturii şi Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa A,
sau prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor,
pentru monumentele istorice clasate în grupa B, ori al unităţilor
administrativ-teritoriale, după caz, potrivit prezentei legi, sub sancţiunea
nulităţii absolute a vânzării.
(5)Proprietarii, persoane fizice sau juridice de
drept privat, care intenţionează să vândă monumente istorice, transmit
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
înştiinţarea privind intenţia de vânzare, însoţită de documentaţia stabilită
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(6)Serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor transmit Ministerului Culturii şi Cultelor
înştiinţarea, documentaţia şi propunerea de răspuns, în termen de 5 zile
lucrătoare de la primirea acestora.
(7)Termenul de exercitare a dreptului de
preemţiune al statului este de maximum 25 de zile de la data înregistrării
înştiinţării, documentaţiei şi a propunerii de răspuns la Ministerul Culturii şi
Cultelor sau, după caz, la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor; titularii dreptului de preemţiune vor prevedea în bugetul
propriu sumele necesare destinate exercitării dreptului de preemţiune; valoarea
de achiziţionare se negociază cu vânzătorul.
(8)În cazul în care Ministerul Culturii şi
Cultelor sau serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor nu îşi exercită dreptul de preemţiune în termenul prevăzut la alin.
(7), acest drept se transferă autorităţilor publice locale, care îl pot exercita
în maximum 15 zile.
(9)Comunicările privind neexercitarea dreptului
de preemţiune au termen de valabilitate pentru întregul an calendaristic în care
au fost emise, inclusiv pentru situaţiile în care monumentul istoric este vândut
de mai multe ori.
(1)Statul garantează şi asigură protejarea
monumentelor istorice în condiţiile stabilite prin prezenta lege.
(2)Ministerul Culturii şi Cultelor este
autoritatea administraţiei publice centrale de specialitate care elaborează
strategiile şi normele specifice de protejare a monumentelor istorice, urmăreşte
şi asigură aplicarea lor.
(3)Autorităţile administraţiei publice centrale
de specialitate, instituţiile de specialitate subordonate acestora şi
autorităţile administraţiei publice locale colaborează şi răspund, după caz, de
activitatea de protejare a monumentelor istorice.
(4)Autorităţile administraţiei publice centrale
de specialitate şi instituţiile din subordinea acestora, precum şi autorităţile
administraţiei publice locale cooperează cu proprietarii monumentelor istorice,
persoane fizice sau juridice, cu deţinătorii şi administratorii acestora, precum
şi cu instituţiile publice şi organizaţiile neguvernamentale din domeniul
protejării monumentelor istorice şi îi sprijină în condiţiile
legii.


(2)Clasarea
monumentelor istorice în grupe se face prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, la propunerea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, conform
procedurii de clasare prevăzute de prezenta lege.
(3)Monumentele istorice clasate în grupele prevăzute la alin. (1) şi
zonele de protecţie a acestora, aflate în proprietate publică, pot fi declarate,
potrivit legii, de interes public naţional sau local, după caz, prin hotărâre a
Guvernului iniţiată de Ministerul Culturii şi Cultelor, respectiv prin hotărâre
a consiliilor locale, judeţene sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor.
(1)Pentru
fiecare monument istoric se instituie zona sa de protecţie, delimitată pe baza
reperelor topografice, geografice sau urbanistice, în funcţie de trama stradală,
relief şi caracteristicile monumentului istoric, după caz, prin care se asigură
conservarea integrată şi punerea în valoare a monumentului istoric şi a cadrului
său construit sau natural.
(2)Delimitarea şi instituirea zonei de protecţie se realizează, simultan
cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, în condiţiile
legii.
(3)Autorităţile publice locale competente vor include în planurile
urbanistice şi în regulamentele aferente zonele de protecţie delimitate conform
alin. (2).
(4)În zona de
protecţie pot fi instituite servituţi de utilitate publică şi reglementări
speciale de construire prin planurile şi regulamentele de urbanism aprobate şi
avizate conform legii.
(5)În zonele
de protecţie a monumentelor istorice care sunt lăcaşuri de cult este interzisă
desfăşurarea în aer liber, în perioada în care în cadrul acestora se desfăşoară
serviciu religios, a unor manifestări care, prin poluarea sonoră sau vizuală pe
care o produc, pot impieta asupra desfăşurării serviciului
religios.
(1)Monumentele istorice sunt protejate indiferent de regimul lor de
proprietate sau de starea lor de conservare.
(2)Protejarea monumentelor istorice este parte componentă a strategiilor
de dezvoltare durabilă economico-socială, turistică, urbanistică şi de amenajare
a teritoriului, la nivel naţional şi local.


(1)Inventarierea monumentelor istorice reprezintă acţiunea de strângere a
totalităţii informaţiilor, documentelor, studiilor, cercetărilor şi a
documentaţiilor cu privire la identificarea imobilelor susceptibile de a dobândi
calitatea de monument istoric, a imobilelor clasate ca monumente istorice, a
monumentelor istorice declasate, precum şi a celor distruse sau
dispărute.
(la data 17-Jul-2008
Art. 12, alin. (1) din titlul II, capitolul II reglementat de Art. 3 din
capitolul I din Norme Metodologice din
2008 )

(2)Inventarul monumentelor istorice reprezintă o bază de date,
actualizată permanent prin operaţiunile necesare de corelare, în vederea
asigurării unei informări permanente şi exacte în legătură cu situaţia
imobilelor monumente istorice.
(3)Clasarea
este procedura prin care se conferă regim de monument istoric unui bun imobil
conform art. 8.
(la data 17-Jul-2008
Art. 12, alin. (3) din titlul II, capitolul II reglementat de capitolul IV din
Norme Metodologice din 2008 )


b)primarului localităţii, a consiliului local sau judeţean, respectiv a
Consiliului General al Municipiului Bucureşti, pe al cărui teritoriu
administrativ se află bunul imobil în cauză;
c)Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, a Comisiei Naţionale de
Arheologie sau a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi Colecţiilor;
(2)Dosarul
de clasare sau de declasare este întocmit de serviciile deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, de regulă, prin experţi autorizaţi sau
specialişti atestaţi înscrişi în registrele Ministerului Culturii şi Cultelor şi
se înaintează compartimentului de specialitate din Ministerul Culturii şi
Cultelor, care îl analizează şi îl prezintă, după caz, Comisiei Naţionale de
Arheologie şi/sau Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice spre analiză şi
propuneri. Secretarul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice elaborează
proiectul de ordin de clasare sau de declasare, pe care îl înaintează
ministrului culturii şi cultelor spre aprobare.
(3)Bunul
imobil se clasează prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, care va fi
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4)Comunicarea de clasare sau de declasare, respectiv, după caz,
răspunsul motivat privind neclasarea sau nedeclasarea, se comunică
proprietarului şi titularilor altor drepturi reale, precum şi autorităţii
administraţiei publice locale de către serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de cel mult 30 de zile de la data
primirii lor de la Ministerul Culturii şi Cultelor sau de la publicarea lor în
Monitorul Oficial al României, Partea I, după caz.
(1)Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
au obligaţia de a comunica de îndată proprietarului, titularului dreptului de
administrare sau, respectiv, titularului altui drept real asupra bunului imobil
declanşarea procedurii de clasare sau de declasare.
(2)De la
data comunicării către proprietar sau către titularul altor drepturi reale a
declanşării procedurii de clasare şi până la publicarea ordinului de clasare sau
până la comunicarea neclasării, după caz, dar nu mai mult de 12 luni, bunului
imobil în cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor
istorice.
(1)Comunicarea de clasare, de declasare sau răspunsul privind neclasarea
sau nedeclasarea pot fi contestate de proprietarul bunului imobil în cauză la
Ministerul Culturii şi Cultelor în termen de 30 de zile de la data comunicării;
contestaţia se soluţionează în termen de 30 de zile de la
înregistrare.
(2)În cazul
în care prin votul a două treimi din numărul membrilor Comisia Naţională a
Monumentelor Istorice susţine hotărârea iniţială de clasare sau de neclasare,
ministrul culturii şi cultelor este îndreptăţit să respingă
contestaţia.
(3)În cazul
în care contestatarul nu este mulţumit de răspunsul primit, acesta se poate
adresa instanţei de contencios administrativ, în condiţiile legii.
(4)În cazul
în care ordinul de clasare a fost contestat în condiţiile legii, acesta rămâne
definitiv după epuizarea căilor de atac.
(5)În cazul
în care ordinul de clasare nu este contestat în condiţiile legii, acesta rămâne
definitiv după 30 de zile de la comunicarea lui în scris proprietarului şi
autorităţilor administraţiei publice locale.
(6)La data
rămânerii definitive a comunicării de declasare sau de la data comunicării
răspunsului privind neclasarea, regimul de monument istoric al bunului
încetează, iar reluarea procedurii de clasare sau de declasare nu poate
interveni înainte de 3 ani, în absenţa descoperirii unor elemente noi care să o
justifice.
(7)În
situaţia introducerii unei acţiuni în contencios administrativ împotriva
ordinului de clasare sau a comunicării declanşării procedurii de clasare, până
la pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile,
asupra bunului imobil în cauză se aplică regimul juridic al monumentelor
istorice.
(1)Ordinul
de clasare sau de declasare se publică, prin grija Ministerului Culturii şi
Cultelor, în Monitorul Oficial al României, Partea I, în termen de 15 zile de la
rămânerea definitivă.
(2)Calitatea de monument istoric a bunului imobil respectiv se înscrie de
către proprietar, fără taxă, în Cartea funciară, în termen de 30 de zile de la
data publicării ordinului de clasare în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
(la data 16-Mar-2005
Art. 16, alin. (2) din titlul II, capitolul II a se vedea referinte de aplicare
din Ordinul 2237/2004 )


(1)În
termen de 90 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României,
Partea I, a ordinului de clasare, direcţiile pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti,
întocmesc şi comunică proprietarului actul prin care sunt precizate condiţiile
şi regulile de utilizare sau de exploatare şi de întreţinere a bunului imobil în
cauză, denumit Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric, care însoţeşte
actele de proprietate, de concesiune sau de închiriere pe tot parcursul
existenţei imobilului în cauză.
(1)Monumentele istorice, zonele de protecţie şi zonele construite
protejate, definite potrivit legii, se evidenţiază în planurile de amenajare a
teritoriului şi în planurile urbanistice ale unităţilor
administrativ-teritoriale.
(2)În
condiţiile legii şi în baza avizului Ministerului Culturii şi Cultelor, în
scopul protejării valorilor de patrimoniu cultural ce au determinat instituirea
zonei construite protejate, autorităţile publice locale pot institui servituţi,
pot interzice desfiinţarea sau modificarea construcţiilor.
(3)Calitatea de monument istoric, precum şi cea de zonă construită
protejată, de oraş istoric sau de sat istoric se marchează printr-un însemn
distinctiv amplasat de reprezentanţii primăriilor pe monumentul istoric, la
intrarea în zona construită protejată sau în oraşul istoric ori satul istoric,
după caz, în conformitate cu normele metodologice aprobate prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor. Costul însemnelor distinctive se suportă de
către autorităţile publice locale.
(la data 16-Mar-2005
Art. 18, alin. (3) din titlul II, capitolul II a se vedea referinte de aplicare
din Norme Metodologice din 2004
)


(1)În
sensul prezentei legi, prin declasare se înţelege radierea din Lista
monumentelor istorice a unui bun imobil sau a unei părţi din acesta, prin
menţionarea în listă a ordinului de declasare.
(2)Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
comunică proprietarului, titularului dreptului de administrare sau titularului
altui drept real asupra monumentului istoric declasat, după caz, în maximum 5
zile de la publicarea ordinului de declasare, efectuarea radierii.



(1)Clasarea
de urgenţă este procedura excepţională prin care un bun imobil aflat în pericol
iminent de distrugere sau de alterare fizică este clasat în grupa A sau B, după
caz, în vederea luării măsurilor urgente necesare pentru salvarea
sa.
(2)Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
pot declanşa procedura de clasare de urgenţă, din oficiu sau la solicitarea
oricărei persoane interesate.
(3)Declanşarea procedurii de clasare de urgenţă se efectuează în maximum
3 zile de la identificarea situaţiei imobilului sau înregistrarea solicitării
privind situaţia imobilului, pe baza notei de constatare elaborate de delegatul
serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii şi Cultelor, al
muzeului judeţean, respectiv al muzeului municipiului Bucureşti, sau al
autorităţilor administraţiei publice locale, după caz.
(4)Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
comunică imediat în scris proprietarului bunului imobil declanşarea procedurii
de clasare de urgenţă a imobilului în Lista monumentelor istorice. De la data
comunicării declanşării procedurii de clasare de urgenţă până la finalizarea
procedurii, imobilului i se aplică regimul juridic al monumentelor
istorice.
(5)Împotriva declanşării procedurii de clasare de urgenţă sau a ordinului
de clasare de urgenţă, proprietarul se poate adresa instanţei de contencios
administrativ.
(1)Lista
monumentelor istorice cuprinde monumentele istorice clasate în grupa A sau B şi
se întocmeşte de Institutul Naţional al Monumentelor Istorice.
(1)Intervenţiile asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza şi cu
respectarea avizului emis de către Ministerul Culturii şi Cultelor sau, după
caz, de către serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor.
a)toate lucrările de cercetare, conservare, construire, extindere,
consolidare, restructurare, amenajări peisagistice şi de punere în valoare, care
modifică substanţa sau aspectul monumentelor istorice;
(3)Autorizaţia de construire, autorizaţia de desfiinţare, precum şi
autorizaţiile referitoare la intervenţiile prevăzute la alin. (2) se eliberează
numai pe baza şi în conformitate cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor
sau, după caz, al serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor şi cu celelalte avize, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare.
(1)Intervenţiile care se efectuează asupra imobilelor care nu sunt
monumente istorice, dar care se află în zone de protecţie a monumentelor
istorice sau în zone construite protejate se autorizează pe baza avizului
Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi a celorlalte avize,
potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2)Toate intervenţiile care se efectuează asupra
monumentelor istorice, altele decât cele de schimbare a funcţiunii sau a
destinaţiei, de întreţinere sau de reparaţii curente, indiferent de sursa lor de
finanţare şi de regimul de proprietate a imobilului, se fac cu specialişti şi
experţi atestaţi şi sub inspecţia şi controlul propriu ale Ministerului Culturii
şi Patrimoniului Naţional, respectiv ale serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, în condiţiile legii.
(la data 13-May-2010 Art. 24, alin. (2) din
titlul II, capitolul III modificat de Art. II, punctul 1. din Ordonanta urgenta 43/2010
)

(3)În
condiţiile legii, în cazul realizării de lucrări neautorizate, fără avize sau
care încalcă avizele de specialitate, personalul de inspecţie abilitat are
dreptul să întrerupă lucrările până la intrarea în legalitate, să aplice
sancţiuni şi, după caz, să dispună revenirea la situaţia iniţială şi să sesizeze
organele de cercetare penală.
(4)Elaborarea expertizelor tehnice, a proiectelor de consolidare,
restaurare, verificarea tehnică a proiectelor şi dirigentarea lucrărilor se
efectuează numai de experţi şi/sau specialişti atestaţi de către Ministerul
Culturii şi Cultelor, cu respectarea exigenţelor specifice domeniului
monumentelor istorice şi a cerinţelor privind calitatea lucrărilor în
construcţii.

(1)Ministerul Culturii şi Cultelor elaborează şi asigură aplicarea
strategiei naţionale şi urmăreşte respectarea prevederilor legale şi a normelor
şi metodologiilor din domeniul protejării monumentelor istorice.
(2)Ministerul Culturii şi Cultelor asigură îndeplinirea angajamentelor
statului asumate prin convenţiile internaţionale referitoare la protecţia
monumentelor istorice, la care România este parte.
(3)Ministerul Culturii şi Cultelor reprezintă statul în relaţia cu
proprietarii de monumente istorice şi cu titularii altor drepturi reale asupra
acestora.
(4)Pentru
îndeplinirea atribuţiilor sale, potrivit prevederilor prezentei legi, Ministerul
Culturii şi Cultelor organizează compartimente de specialitate în aparatul
propriu, precum şi instituţii subordonate, având drept atribuţii activităţile de
cercetare, inventariere, avizare, inspecţie şi control, conservare, restaurare
şi punere în valoare a monumentelor istorice.

1.organizează sistemul naţional de cercetare, inventariere, clasare a
monumentelor istorice, de elaborare a reglementărilor din domeniu, de inspecţie
şi control al monumentelor istorice;
2.avizează reglementările, normele şi metodologiile cu aplicabilitate
pentru domeniul monumentelor istorice, în cazul în care acestea sunt elaborate
de alte autorităţi decât Ministerul Culturii şi Cultelor;
4.publică Lista monumentelor istorice, întocmită de Institutul Naţional
al Monumentelor Istorice, în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi o
actualizează, potrivit legii, la fiecare 5 ani;
5.face
propuneri pentru cuprinderea în proiectul bugetului de stat a sumelor necesare
în vederea finanţării cheltuielilor pentru protejarea monumentelor
istorice;
6.emite
avizele necesare în vederea eliberării autorizaţiilor de construire pentru
lucrările şi intervenţiile asupra monumentelor istorice;
7.emite avizul privind documentaţiile de
urbanism din zonele de protecţie a monumentelor istorice şi din zonele
construite protejate;
(la data 01-Feb-2016 Art.
26, alin. (1), punctul 7. din titlul III, capitolul I modificat de Art. 1,
punctul 1. din Ordonanta 10/2016
)

8.emite
avizul privind studiile de fundamentare istorico-ştiinţifică pentru delimitarea
zonelor de protecţie a monumentelor istorice sau a zonelor construite protejate,
ale secţiunilor de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului şi
planurilor urbanistice, precum şi pentru proiectele de restaurare a monumentelor
istorice;
9.emite
avizul pentru Planul de amenajare a teritoriului naţional - secţiunea "Zone
construite protejate", precum şi pentru secţiunile de specialitate din planurile
de amenajare a teritoriului care au ca obiect monumente istorice sau zone
construite protejate;
10.emite avizele pentru secţiunile de specialitate din planurile
urbanistice generale ale unităţilor administrativ-teritoriale, planurile
urbanistice zonale, precum şi din planurile urbanistice de detaliu, care au ca
obiect monumente istorice sau zone construite protejate;
11.emite avizele pentru intervenţii asupra imobilelor situate în zonele
de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele construite protejate, pentru
care nu există regulamente de construcţie avizate conform pct. 7;
12.iniţiază, atunci când este necesar, sau solicită consiliilor judeţene
sau Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după caz, exproprierea pentru
cauză de utilitate publică a monumentelor istorice, în vederea salvării acestora
de la distrugere şi degradare;
13.coordonează, prin diriginţi de specialitate ai Oficiului Naţional al
Monumentelor Istorice, atestaţi de Ministerul Culturii şi Cultelor, lucrările de
conservare, consolidare şi restaurare a monumentelor istorice, atunci când
intervenţiile sunt finanţate total sau parţial din fondurile alocate de
Ministerul Culturii şi Cultelor;
14.asigură inspecţia şi controlul propriu la monumentele istorice privind
starea lor de conservare şi respectarea avizelor de specialitate emise, precum
şi controlul propriu al şantierelor având drept obiect monumentele istorice,
indiferent de regimul de proprietate şi de grupa monumentului istoric, de natura
operaţiunilor şi de sursa lor de finanţare;
15.constată contravenţii şi aplică sancţiuni prin împuterniciţii săi şi
ia măsurile corespunzătoare de sesizare a organelor de cercetare penală, în
cazul infracţiunilor;
16.instituie, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, Registrul specialiştilor, Registrul
experţilor şi verificatorilor tehnici;
(la data
13-May-2010 Art. 26, alin. (1), punctul 16. din titlul III, capitolul I
modificat de Art. II, punctul 2. din Ordonanta urgenta 43/2010
)

17.emite atestate pentru specialiştii şi experţii în domeniul protejării
monumentelor istorice, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor;
(la data 09-Sep-2010
Art. 26, alin. (1), punctul 17. din titlul III, capitolul I reglementat de Norme Metodologice din 2010 )



a)organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de educaţie, formare,
specializare şi perfecţionare a specialiştilor din domeniul protejării
monumentelor istorice;
c)măsurile de protecţie specială a monumentelor istorice în caz de
conflict armat, de protecţie împotriva actelor de terorism sau în situaţii de
urgenţă;
d)stabilirea planurilor şi măsurilor de prevenire a distrugerilor
cauzate de calamităţi sau dezastre naturale la monumente istorice;
20.avizează folosirea materialelor, tehnicilor şi tehnologiilor noi
pentru restaurarea monumentelor istorice;
21.susţine, în condiţiile legii, programe şi proiecte de revitalizare şi
punere în valoare a monumentelor istorice, hotărăşte strategii şi cofinanţează
programe şi publicaţii pentru animarea culturală şi stimularea interesului
public faţă de monumentele istorice;
22.instituie şi controlează amplasarea însemnului distinctiv care atestă
regimul de monument istoric al unui bun imobil, în vederea protejării sale în
timp de pace sau de conflict armat;
23.colaborează cu organizaţiile neguvernamentale, în condiţiile legii, la
realizarea de programe şi proiecte de protejare a monumentelor
istorice;
24.asigură funcţionarea, logistica, secretariatul şi sediul Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice şi, prin serviciile publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, pentru comisiile regionale ale monumentelor
istorice;
25.colaborează cu organismele internaţionale interesate şi participă, în
cooperare cu acestea, la finanţarea programelor de protejare a monumentelor
istorice, inclusiv a celor înscrise în Lista Patrimoniului Mondial;
26.exercită, în numele statului, dreptul de preemţiune asupra
monumentelor istorice clasate în grupa A;
(2)În
situaţii de urgenţă, stări potenţial generatoare de situaţii de urgenţă,
situaţii care privesc siguranţa naţională sau în alte situaţii excepţionale,
Ministerul Culturii şi Cultelor poate emite avize de urgenţă pentru intervenţii
asupra monumentelor istorice, fără consultarea Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice sau, după caz, a Comisiei Naţionale de Arheologie, cu condiţia ca
intervenţiile să fie reversibile.
(4)Pentru
eliberarea atestatelor, avizelor şi autorizaţiilor prevăzute la alin. (1) pct.
11, 17 şi 18 se percep taxe şi tarife, care se fac venit la Ministerul Culturii
şi Cultelor sau la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor şi se gestionează în regim extrabugetar, în condiţiile legii, exclusiv
pentru acţiuni, proiecte şi programe în domeniul monumentelor
istorice.

(1)Oficiul
Naţional pentru Protejarea Patrimoniului se reorganizează în Oficiul Naţional al
Monumentelor Istorice, ca instituţie publică cu personalitate juridică, în
subordinea Ministerului Culturii şi Cultelor, finanţat din venituri
extrabugetare şi din alocaţii de la bugetul de stat.
(2)Organizarea şi funcţionarea Oficiului Naţional al Monumentelor
Istorice se fac prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii
şi Cultelor, în termen de maximum 3 luni de la data intrării în vigoare a
prezentei legi, fără a afecta exerciţiul financiar în curs.
a)gestionarea, în condiţiile legii, a fondurilor destinate cercetării,
expertizării şi executării lucrărilor de consolidare-restaurare şi punere în
valoare a monumentelor istorice finanţate de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Culturii şi Cultelor şi încredinţate prin transfer Oficiului
Naţional al Monumentelor Istorice;
b)fundamentarea, în conformitate cu normele privind creditarea,
elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor şi aprobate prin hotărâre a
Guvernului, a necesarului de credite; propunerea priorităţilor şi evaluarea
documentaţiilor prezentate de persoanele de drept privat în vederea obţinerii de
credite fără dobândă, cu dobândă redusă sau cu dobânda pieţei, pentru efectuarea
de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute;
(la data 10-Jun-2003
Art. 28, alin. (3), litera B. din titlul III, capitolul I a se vedea referinte
de aplicare din Norme Metodologice din 2003
)

c)gestionarea, prin acordarea de credite în conformitate cu prevederile
lit. b), în regim extrabugetar, a sumelor provenite din aplicarea timbrului
monumentelor istorice, precum şi din alte surse cu aceeaşi destinaţie, obţinute
în condiţiile legii; sumele încasate din rambursări de credite şi plăţi din
dobânzi se utilizează în sistem revolving, cu acelaşi scop;
d)administrarea, în numele Ministerului Culturii şi Cultelor, a
monumentelor istorice intrate cu orice titlu în proprietatea statului, altele
decât cele administrate de alte instituţii publice; propunerea eficientizării
acestora prin promovarea de proiecte şi programe de revitalizare, realizarea de
parteneriate sau prin concesionare, dare în folosinţă gratuită ori închiriere,
în condiţiile legii;
e)predarea documentaţiilor pentru monumentele istorice la care au fost
efectuate lucrări şi recepţii finale Institutului Naţional al Monumentelor
Istorice, pentru actualizarea inventarului monumentelor istorice şi
arhivare;
f)punerea la dispoziţie Institutului Naţional al Monumentelor Istorice a
documentelor şi informaţiilor deţinute, necesare actualizării inventarului
monumentelor istorice;
g)elaborarea reglementărilor, normelor şi metodologiilor specifice
domeniului protejării monumentelor istorice privind conţinutul-cadru al
documentaţiilor, tarifarea acestora, executarea lucrărilor, organizarea
achiziţiilor publice, contractarea şi decontarea lucrărilor;
h)editarea pe orice tip de suport şi comercializarea materialelor
privind protejarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice;
i)organizarea şi realizarea altor activităţi specifice atribuţiilor
sale, aducătoare de venituri, conform prevederilor legale, inclusiv prin
încheierea de contracte cu persoane juridice sau fizice de specialitate, pe care
le gestionează în regim extrabugetar;

(4)Oficiul
Naţional al Monumentelor Istorice preia la data înfiinţării sale întreaga bază
materială de execuţie, bunuri mobile şi imobile, care au aparţinut instituţiilor
cu activitate în domeniu - Direcţia Patrimoniului Cultural Naţional, Direcţia
Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice, Centrul pentru Administrarea
şi Protecţia Patrimoniului Cultural, respectiv Oficiul Naţional pentru
Protejarea Patrimoniului.
În vederea realizării măsurilor
de protejare a monumentelor istorice, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, în cadrul serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor, se înfiinţează şi se stabilesc atribuţiile Serviciului
monumentelor istorice, încadrat cu personal specializat în
domeniu.

(1)Comisia Naţională a Monumentelor Istorice se
reorganizează ca organism ştiinţific de specialitate în domeniul protejării
patrimoniului cultural imobil, fără personalitate juridică, care funcţionează pe
lângă Ministerul Culturii.
(la data 01-Feb-2016 Art.
30, alin. (1) din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 2. din
Ordonanta 10/2016
)

(2)Comisia
Naţională a Monumentelor Istorice propune strategiile şi avizarea
metodologiilor, normativelor şi măsurilor tehnico-ştiinţifice din domeniul
protejării monumentelor istorice.
(3)Comisia Naţională a Monumentelor Istorice este
formată din 21 de membri, personalităţi, specialişti şi experţi atestaţi în
domeniul protejării monumentelor istorice, numiţi prin ordin al ministrului
culturii şi patrimoniului naţional pentru un mandat de 2 ani.
(la data 15-Feb-2011 Art. 30, alin. (3) din
titlul III, capitolul II modificat de Art. I, punctul 1. din Ordonanta urgenta 12/2011
)

(4)Comisia
Naţională a Monumentelor Istorice este compusă din 21 de membri, este condusă de
un preşedinte şi 4 vicepreşedinţi şi funcţionează în baza propriului regulament
de organizare şi funcţionare.

(6)În
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi se
elaborează Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice şi se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor.
(7)Comisia
Naţională a Monumentelor istorice poate alege ca membri de onoare ai săi
specialişti din ţară sau din străinătate, personalităţi ştiinţifice de
recunoaştere internaţională din domeniul cercetării şi protejării monumentelor
istorice; aceştia sunt propuşi de preşedinte şi sunt validaţi cu votul
majorităţii simple a comisiei.
(1)Independenţa membrilor Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice în
adoptarea propunerilor comisiei este garantată prin prezenta lege.
(2)Comisia
Naţională a Monumentelor Istorice îşi desfăşoară activitatea prin lucrări în
plen, în cadrul Biroului comisiei şi pe secţiuni de specialitate.
(3)Comisia Naţională a Monumentelor Istorice se
constituie din 4 secţiuni pe domenii, conduse fiecare de un preşedinte ales din
rândul membrilor acestora pentru un mandat de 2 ani; preşedinţii de secţiuni
devin vicepreşedinţi ai Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(la data 15-Feb-2011 Art. 31, alin. (3) din
titlul III, capitolul II modificat de Art. I, punctul 2. din Ordonanta urgenta 12/2011
)

(4)Preşedintele Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice este numit prin ordin al ministrului culturii şi patrimoniului naţional
pentru un mandat de 2 ani.
(la data 15-Feb-2011 Art.
31, alin. (4) din titlul III, capitolul II modificat de Art. I, punctul 2. din
Ordonanta urgenta 12/2011
)

(1)Preşedintele Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice conduce
activitatea acesteia şi o reprezintă pe plan naţional şi internaţional;
preşedintele şi vicepreşedinţii Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice fac
parte din Consiliul ştiinţific al Institutului Naţional al Monumentelor
Istorice.
(2)Funcţia
de secretar al Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice este îndeplinită de
şeful compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi
Cultelor. Funcţiile de secretari ai secţiunilor de specialitate ale Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice sunt îndeplinite de specialişti din cadrul
compartimentului se specialitate al Ministerului Culturii şi
Cultelor.
a)propune aprobarea strategiei naţionale privind protejarea monumentelor
istorice, elaborată de Institutul Naţional al Monumentelor
Istorice;
b)formulează priorităţile privind lucrările şi măsurile necesare pentru
asigurarea protejării monumentelor istorice, indiferent de situaţia lor juridică
şi de sursa de finanţare;
c)propune aprobarea, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, a
metodologiilor, normelor, normativelor şi reglementărilor din domeniul
protejării monumentelor istorice, elaborate de Ministerul Culturii şi Cultelor
sau de instituţiile specializate din subordinea acestuia;
d)propune clasarea, declasarea, neclasarea sau nedeclasarea şi
schimbarea grupei de clasare a monumentelor istorice;
e)propune criteriile de atestare a
specialiştilor şi experţilor din domeniul protejării monumentelor
istorice;
(la data 13-May-2010 Art. 33, alin. (1),
litera E. din titlul III, capitolul II modificat de Art. II, punctul 5. din Ordonanta urgenta 43/2010
)

f)propune avizarea Planului de amenajare a teritoriului naţional -
secţiunea "Zone construite protejate";
g)propune avizarea pentru secţiunile de specialitate din planurile
privind amenajarea teritoriului care au ca obiect monumentele istorice sau zone
construite protejate;
h)propune avizul privind studiile de fundamentare istorico-ştiinţifică
pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor istorice clasate în grupa
A sau a zonelor construite protejate care cuprind monumente istorice clasate în
grupa A, ale secţiunilor de specialitate din planurile de amenajare a
teritoriului şi planurile urbanistice, precum şi pentru proiectele de restaurare
a monumentelor istorice clasate în grupa A;
i)propune avizul pentru planurile urbanistice
generale ale unităţilor administrativ-teritoriale, planurile urbanistice zonale,
precum şi pentru planurile urbanistice de detaliu, care au ca obiect monumente
istorice clasate în grupa A sau zone construite protejate care cuprind monumente
istorice clasate în grupa A;
(la data 01-Feb-2016 Art.
33, alin. (1), litera I. din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1,
punctul 3. din Ordonanta 10/2016
)

j)propune avizul pentru documentaţiile privind intervenţiile asupra
monumentelor istorice sau inscripţionarea monumentelor istorice, având la bază
texte avizate de organisme sau instituţii ştiinţifice de
specialitate;
k)propune avizul pentru intervenţii asupra
imobilelor situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele
construite protejate, pentru care nu există documentaţii de urbanism avizate
conform art. 26 alin. (1) pct. 7;
(la data
01-Feb-2016 Art. 33, alin. (1), litera K. din titlul III, capitolul II modificat
de Art. 1, punctul 3. din Ordonanta
10/2016 )

k1)propune avizul pentru documentaţiile privind
soluţiile de intervenţie asupra componentelor artistice ale monumentelor
istorice grupa A şi B;
(la data 01-Feb-2016 Art.
33, alin. (1), litera K. din titlul III, capitolul II completat de Art. 1,
punctul 4. din Ordonanta 10/2016
)

l)propune monumente istorice pentru a fi incluse în Lista patrimoniului
cultural şi natural mondial, precum şi în Lista patrimoniului mondial în
pericol, elaborate de UNESCO;
(11)Ministrul culturii poate emite ordinul de
declasare a unui monument istoric sau decide neclasarea numai în cazul în care
Comisia Naţională a Monumentelor Istorice a propus declasarea, respectiv
neclasarea.
(12)Ministrul culturii poate emite avizele
prevăzute de alin. (1) lit. h)-l) doar în forma propusă de Comisia Naţională a
Monumentelor Istorice.
(13)Ministrul culturii poate solicita motivat
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice reexaminarea propunerilor formulate
de aceasta în cazurile prevăzute la alin. (11) şi alin.
(12).
(la data 01-Feb-2016 Art.
33, alin. (1) din titlul III, capitolul II completat de Art. 1, punctul 5. din
Ordonanta 10/2016
)

(2)Atribuţiile Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, menţionate la
alin. (1) lit. d), g), j) şi k), pot fi delegate comisiilor regionale ale
monumentelor istorice, în condiţiile stabilite de Regulamentul de organizare şi
funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(3)Pentru activitatea prestată membrii Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice şi ai comisiilor zonale primesc o indemnizaţie
lunară stabilită prin ordin al ministrului culturii şi patrimoniului naţional,
la care se adaugă decontarea cheltuielilor de participare la lucrările Comisiei.
Indemnizaţia lunară se acordă pentru activitatea prestată în lunile în care
comisiile se întrunesc şi nu poate depăşi 10% din indemnizaţia lunară a unui
secretar de stat.
(la data 15-Feb-2011 Art.
33, alin. (3) din titlul III, capitolul II modificat de Art. I, punctul 3. din
Ordonanta urgenta 12/2011
)

(1)Comisii zonale ale monumentelor istorice
funcţionează pe lângă serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii
ca organisme ştiinţifice de specialitate în domeniul protejării patrimoniului
cultural imobil, din teritoriu, ale Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice,
fără personalitate juridică.
(la data 01-Feb-2016 Art.
34, alin. (1) din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 6. din
Ordonanta 10/2016
)

(2)Numărul, teritoriul de competenţă, organizarea şi funcţionarea
comisiilor zonale ale monumentelor istorice sunt stabilite prin Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, aprobat
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(3)Comisiile zonale ale monumentelor istorice au
câte 11 membri, iar preşedinţii acestora sunt membri ai Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice.
(la data 01-Feb-2016 Art.
34, alin. (3) din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 6. din
Ordonanta 10/2016
)

(4)Componenţa comisiilor zonale a monumentelor
istorice se aprobă prin ordin al ministrului culturii la propunerea
compartimentului de specialitate din Ministerul Culturii. În cadrul acestora vor
fi incluşi arhitecţii şefi ai judeţelor, respectiv arhitectul şef al
municipiului Bucureşti. Din componenţa comisiilor zonale vor face parte cel
puţin un arhitect, un arheolog, un istoric de arta şi un inginer
constructor.
(la data 01-Feb-2016 Art.
34, alin. (4) din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 6. din
Ordonanta 10/2016
)

a)fundamentează şi propun elementele specifice strategiei regionale
privind protejarea monumentelor istorice;
b)formulează priorităţile pentru protejarea monumentelor istorice în
plan regional, în vederea evaluării şi asigurării fondurilor
necesare;
c)analizează şi propun Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice
clasarea sau declasarea monumentelor istorice din regiunile lor de competenţă în
grupa A sau B, după caz;
d)propun avizul privind documentaţiile de urbanism şi amenajarea
teritoriului pentru instituirea, delimitarea şi reglementarea construirii
zonelor de protecţie a monumentelor istorice clasate în grupa B sau a zonelor
construite protejate cu monumente istorice clasate în grupa B;
e)propun avizarea planurilor urbanistice
generale, planurilor urbanistice zonale şi de detaliu referitoare la monumente
istorice, zonele de protecţie ale acestora sau zone construite protejate care nu
cuprind monumente istorice clasate în grupa A;
(la data 01-Feb-2016 Art. 34, alin. (5),
litera E. din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 7. din Ordonanta 10/2016
)

f)propun avizarea planurilor urbanistice de
detaliu şi a proiectelor de execuţie în zonele de protecţie a monumentelor
istorice din grupa A şi în zonele protejate cu monumente istorice clasate în
grupa A, pentru care există reglementări în vigoare avizate conform art. 26
alin. (1) pct. 7;
(la data 01-Feb-2016 Art.
34, alin. (5), litera F. din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1,
punctul 7. din Ordonanta 10/2016
)

g)propun avizul pentru documentaţiile tehnice
care cuprind lucrări de cercetare, investigaţii, expertize tehnice, proiecte
tehnice şi detalii de execuţie pentru monumentele istorice clasate în grupa B,
care nu presupune intervenţia pe componentele artistice, pentru documentaţiile
privind zonele de protecţie a monumentelor istorice şi zonele construite
protejate;
(la data 01-Feb-2016 Art. 34, alin. (5),
litera G. din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 7. din Ordonanta 10/2016
)

h)propun avizul pentru documentaţiile pentru
lucrări de întreţinere şi reparaţii curente la monumentele istorice clasate în
grupa A, care nu aduc modificări de arhitectură în condiţiile în care lucrările
se execută cu materiale şi tehnici de lucru specifice epocii de edificare a
monumentului istoric care nu presupun intervenţia pe componentele
artistice.
(la data 01-Feb-2016 Art. 34, alin. (5),
litera H. din titlul III, capitolul II modificat de Art. 1, punctul 7. din Ordonanta 10/2016
)

(6)Serviciul deconcentrat al Ministerului
Culturii poate emite avizul prevăzut la alin. (5) lit. e)-h) doar în forma
propusă de Comisia Naţională a Monumentelor Istorice sau, după caz, de Comisia
zonală a monumentelor istorice.
(7)Serviciul deconcentrat al Ministerului
Culturii poate solicita motivat Comisiei zonale a monumentelor istorice
reexaminarea propunerilor de aviz formulate de aceasta în cazurile prevăzute de
alin. (5) lit. e)-h).
(la data 01-Feb-2016 Art.
34, alin. (5) din titlul III, capitolul II completat de Art. 1, punctul 8. din
Ordonanta 10/2016
)

(1)În
cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor se constituie, prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, un colectiv de control pentru activitatea de protejare
a monumentelor istorice.

a)controlează, în condiţiile legii, documentele şi documentaţiile de
orice fel privind conservarea, restaurarea şi protejarea monumentelor
istorice;
b)constată încălcarea prevederilor legale în domeniul conservării,
restaurării şi protejării monumentelor istorice şi propune luarea măsurilor
legale ce se impun;
(3)În
îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin. (2), colectivul de control pentru
activitatea de protejare a monumentelor istorice are dreptul să solicite şi să
primească informaţii şi documente, în condiţiile legii, de la orice persoană
fizică sau juridică, aceasta având obligaţia de a da curs solicitării în termen
de 15 zile calendaristice de la data emiterii
cererii.


a)să
întreţină, să folosească şi să exploateze imobilul numai cu respectarea
prevederilor prezentei legi şi a Obligaţiei privind folosinţa monumentului
istoric, conform art. 17;
b)să
asigure paza, integritatea şi protecţia monumentelor istorice, să ia măsuri
pentru prevenirea şi stingerea incendiilor, să asigure efectuarea lucrărilor de
conservare, consolidare, restaurare, reparaţii curente şi de întreţinere a
acestora în condiţiile legii;
c)să
înştiinţeze de urgenţă, în scris, direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi
primarul oraşului ori al comunei respective despre orice modificări sau
degradări în starea fizică a monumentelor istorice deţinute şi aflate în
teritoriul unităţii administrativ-teritoriale;
d)să
înştiinţeze de urgenţă, în scris, direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, precum şi
primarul oraşului sau al comunei respective despre descoperirea întâmplătoare a
oricăror construcţii, elemente de construcţii, a unor piese de inventar fix ori
mobil sau a unui vestigiu arheologic necunoscut anterior, asigurând păstrarea
descoperirilor în condiţiile legii, până la sosirea delegatului instituţiei de
specialitate, dar nu pentru mai mult de 15 zile;
e)să
asigure, în condiţiile legii, accesul specialiştilor desemnaţi de Ministerul
Culturii şi Cultelor sau de direcţiile pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional, în vederea constatării stării de conservare sau pentru
efectuarea de cercetări, inclusiv arheologice, de expertizare a monumentelor
istorice şi pentru operaţiunile de evidenţă;
f)în
cazul în care solicită descărcarea imobilului de sarcină arheologică, să
finanţeze săpătura, cercetarea arheologică, elaborarea documentaţiei aferente,
conservarea şi protejarea eventualelor vestigii descoperite cu ocazia efectuării
cercetării arheologice;
h)să
asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare, precum şi
a oricăror alte lucrări, conform prevederilor legale, numai de către persoane
fizice sau juridice atestate în acest sens şi să prevadă în contracte condiţiile
şi termenele de execuţie cuprinse în avizul de specialitate;
i)să
respecte toate condiţiile şi termenele de execuţie cuprinse în avizul de
specialitate atunci când execută ei înşişi lucrări de întreţinere curentă sau
orice alte intervenţii, conform prevederilor prezentei legi;
j)să
permită, pe baza prevederilor contractuale, executarea intervenţiilor asupra
monumentelor istorice deţinute, în cazul în care acestea sunt iniţiate şi
finanţate de persoane juridice abilitate în condiţiile prezentei
legi;
k)să
permită montarea şi să întreţină însemnul distinctiv care marchează calitatea de
monument istoric a imobilului;
l)să
obţină avizul direcţiei pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional
judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi să asigure pe propria
răspundere condiţii corespunzătoare de vizitare, fotografiere, filmare,
reproducere şi de publicitate în cazul în care, la solicitarea lor, proprietarii
introduc monumentele istorice în circuit public;
(2)Prin
derogare de la prevederile alin. (1) lit. h), lucrările de construcţie ce fac
obiectul autorizării, la monumentele istorice de categorie B, cu excepţia
lucrărilor la componentele artistice, pot fi efectuate şi de persoane fizice sau
juridice neatestate, cu condiţia respectării avizelor de
specialitate.
(3)În cazul
în care, în îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1) lit. e),
proprietarii monumentelor istorice constată producerea unor pagube, aceştia au
dreptul la o justă despăgubire, achitată în termen de 60 de zile de la
constatare de către instituţiile care au realizat cercetarea sau
expertizarea.

a)să
înştiinţeze în scris direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, despre intenţia de a
înstrăina monumentul istoric, în vederea exercitării dreptului de preemţiune al
statului sau, după caz, al unităţii administrativ-teritoriale, în condiţiile
prezentei legi;
b)să
notifice viitorului proprietar, chiriaş sau concesionar regimul juridic al
monumentului istoric pe care îl deţine, precum şi Obligaţia privind folosinţa
monumentului istoric;
c)să
înştiinţeze în scris direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, despre schimbarea
proprietarului sau a administratorului în termen de 15 zile de la data
încheierii contractelor, potrivit legii, şi să transmită acesteia o copie de pe
acte.
(1)Pentru
protejarea monumentelor istorice aflate în proprietatea privată a persoanelor
fizice sau juridice, Ministerul Culturii şi Cultelor, serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi autorităţile
administraţiei publice locale, după caz, pot asigura, la cererea proprietarilor,
cu titlu gratuit, consultanţă de specialitate, în condiţiile legii.
(1)Contribuţia financiară a statului, constând în sume alocate prin
bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor cu destinaţia protejării monumentelor
istorice, indiferent de deţinător, poate să acopere total sau parţial costul
lucrărilor de protejare a monumentelor istorice.
(2)Contribuţia financiară a consiliilor judeţene, municipale, orăşeneşti
şi comunale, după caz, poate să acopere integral sau parţial costul lucrărilor
de intervenţie asupra monumentelor istorice care fac parte din grupa B, precum
şi, individual sau prin cofinanţare, costul lucrărilor de protejare a
monumentelor istorice care fac parte din grupa A, aflate pe teritoriul unităţii
administrativ-teritoriale respective.
(3)Contribuţia financiară a statului şi a autorităţilor administraţiei
publice locale poate fi asigurată prin cofinanţare, precum şi în parteneriat,
inclusiv cu proprietarul sau cu alte persoane fizice sau juridice.
(4)Situaţiile în care statul, respectiv autorităţile administraţiei
publice locale, contribuie la acoperirea costurilor lucrărilor menţionate la
alin. (1) - (3), proporţia contribuţiei statului, procedurile, precum şi
condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească proprietarul, altul decât statul,
municipiul, oraşul sau comuna, se stabilesc prin norme metodologice aprobate
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Culturii şi Cultelor şi a
Ministerului Finanţelor Publice, în termen de 3 luni de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
(la data 18-Dec-2003
Art. 38, alin. (4) din titlul IV, capitolul I a se vedea referinte de aplicare
din Norme Metodologice din 2003 )

(5)În
situaţiile şi în condiţiile prevăzute la alin. (4), la data alocării sprijinului
financiar în cuantumul contribuţiei statului sau a autorităţilor administraţiei
publice locale asupra imobilului monument istoric în cauză se constituie o
garanţie imobiliară pentru o perioadă de 10 ani în favoarea statului, respectiv
a unităţilor administrativ-teritoriale.
(6)Garanţia
imobiliară prevăzută la alin. (5) se recuperează în totalitate de la
beneficiarul contribuţiei statului sau, după caz, a autorităţilor administraţiei
publice locale, împreună cu dobânzile aferente, în situaţia în care bunul în
cauză a fost înstrăinat de proprietar altei persoane decât statul sau
autoritatea administraţiei publice locale înainte de împlinirea perioadei de 10
ani de la constituirea garanţiei imobiliare.
(1)Costul
lucrărilor de proiectare, expertizare, conservare, reparare, consolidare,
restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice, indiferent de grupa în
care sunt clasate, ori a altor imobile din ansambluri sau situri istorice,
aflate în proprietate publică ori privată, incluse în programe de importanţă
naţională sau internaţională, stabilite prin hotărâre a Guvernului iniţiată la
propunerea ministerelor implicate în realizarea acestora, poate fi acoperit
integral ori parţial de la bugetul de stat sau al unităţilor
administrativ-teritoriale, prin bugetul ordonatorilor de credite care participă
la realizarea programelor.
Pentru stimularea protejării
monumentelor istorice, proprietarii persoane fizice care realizează pe
cheltuială proprie, integral sau parţial, lucrări de întreţinere, reparare,
conservare, consolidare, restaurare, punere în valoare, precum şi programe şi
proiecte culturale beneficiază, în condiţiile legii, de reducerea cu minimum 50%
a cuantumurilor impozitelor şi a taxelor aferente acestor lucrări cuvenite
bugetelor locale.


(3)Potrivit
legii, consiliile locale pot reduce impozitul pe suprafeţele neconstruite ale
terenurilor cu regim de monument istoric, în funcţie de suprafaţa afectată şi de
perioada punerii monumentelor istorice la dispoziţie publicului pentru vizitare,
precum şi instituţiilor specializate pentru cercetare.
(1)Sunt
scutite de la plata taxelor de timbru persoanele fizice sau juridice care
dobândesc prin moştenire un bun imobil clasat ca monument istoric, utilizat ca
locuinţă sau pentru activităţi necomerciale, şi care se angajează în scris la
direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional în al cărei
teritoriu de competenţă se află bunul imobil în cauză să execute, în termen de
12 luni, lucrările de restaurare şi consolidare stabilite prin documentaţie
tehnică aprobată şi avizată în condiţiile legii.
(2)În
situaţii justificate şi cu avizul direcţiei pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, termenul
prevăzut la alin. (1) poate fi prelungit o singură dată cu încă 12
luni.
(3)În cazul
neîndeplinirii în condiţiile şi în termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) a
obligaţiilor asumate de proprietar la dobândirea bunului, precum şi în cazul
înstrăinării bunului înaintea efectuării sau încheierii lucrărilor de
consolidare sau restaurare, taxa de timbru se recuperează prin direcţia generală
a finanţelor publice, pe baza notei de constatare a direcţiei pentru cultură,
culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti.
Proprietarii de monumente istorice
sunt scutiţi de plata taxei de autorizare a intervenţiilor executate, în
conformitate cu dispoziţiile prezentei legi, asupra monumentelor istorice
deţinute, în cazul în care utilizează bunul imobil numai pentru activităţi
necomerciale sau, în mod direct, numai pentru locuit.
Proprietarii imobilelor din zona
de protecţie a monumentelor istorice beneficiază de reducerea cu 50% a taxelor
de autorizare pentru lucrările pe care le finanţează şi care sunt necesare
pentru păstrarea integrităţii fizice şi a cadrului construit sau natural al
monumentelor istorice, astfel cum sunt ele reglementate prin documentaţia de
urbanism sau de amenajare a teritoriului, aprobată pentru zona de protecţie
respectivă, sau prin avizul direcţiei pentru cultură, culte şi patrimoniul
cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului
Bucureşti.

a)cooperează cu organismele de specialitate şi cu instituţiile publice
cu responsabilităţi în domeniul protejării monumentelor istorice şi asigură
punerea în aplicare şi respectarea deciziilor acestora;
b)asigură protejarea monumentelor istorice clasate, aflate în domeniul
public sau privat al municipiului, respectiv oraşului sau comunei, precum şi a
celor abandonate sau aflate în litigiu, alocând resurse financiare în acest
scop;
d)se
pot asocia între ele, precum şi cu persoane fizice sau juridice pentru
realizarea unor lucrări de protejare a monumentelor istorice şi pot înfiinţa în
acest scop instituţii şi servicii publice de interes local;
e)participă la finanţarea lucrărilor de protejare a monumentelor
istorice, prevăzând distinct sumele necesare în acest scop în bugetele pe care
le administrează;
f)cuprind în programele de dezvoltare economico-socială şi urbanistică,
respectiv de amenajare a teritoriului, obiective specifice privind protejarea
monumentelor istorice, elaborează, actualizează şi aprobă documentaţiile de
amenajare a teritoriului şi urbanism privind monumentele istorice sau zonele
protejate care conţin monumente istorice;
g)iau
măsurile tehnice şi administrative necesare în vederea prevenirii degradării
monumentelor istorice;

a)colaborează cu direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, furnizând acesteia toate
informaţiile actualizate din domeniul protejării monumentelor
istorice;
b)în
vederea întocmirii sau modificării planurilor urbanistice generale sau a
planurilor urbanistice zonale ale localităţilor, asigură elaborarea
documentaţiei pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor
istorice;
c)prevăd, în termen de 12 luni de la clasarea monumentelor istorice,
fondurile bugetare necesare pentru elaborarea documentaţiilor de urbanism şi
amenajare a teritoriului şi a regulamentelor aferente;
d)elaborează regulamentele de urbanism pentru zonele de protecţie a
monumentelor istorice şi pentru zonele construite protejate şi le aprobă numai
pe baza şi în condiţiile avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după
caz;
e)elaborează sau, după caz, aprobă programe ori măsuri administrative,
bugetare sau fiscale speciale de prevenire a degradării monumentelor istorice şi
a zonelor protejate din municipiul, oraşul sau comuna respectivă, cu respectarea
avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau al serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după caz;
(2)La data
emiterii autorizaţiilor de construcţie sau de desfiinţare, pentru lucrări ce
urmează a se executa la monumente istorice, în zonele de protecţie a acestora
sau în zonele construite protejate, autorităţile emitente ale autorizaţiilor
transmit copii ale acestor documente serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor.
a)verifică
existenţa tuturor avizelor de specialitate în domeniul monumentelor istorice şi
conformitatea autorizaţiei cu prevederile acestora, precum şi îndeplinirea
dispoziţiilor cuprinse în Obligaţia privind folosinţa monumentului istoric,
conform prevederilor legale, asigură menţionarea în autorizaţie a tuturor
condiţiilor conţinute în avize la autorizarea lucrărilor asupra monumentelor
istorice şi asupra imobilelor situate în zona lor de protecţie, respectiv la
eliberarea pentru acestea a autorizaţiei de funcţionare;
b)ia măsuri
pentru autorizarea cu prioritate a documentaţiilor tehnice care se referă la
intervenţii asupra monumentelor istorice;
c)dispune
oprirea oricăror lucrări de construire sau de desfiinţare în situaţia
descoperirii de vestigii arheologice, hotărăşte şi, după caz, organizează paza
acestora şi anunţă în cel mai scurt timp direcţia pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a municipiului
Bucureşti;
d)asigură
prin aportul propriu de specialitate şi în colaborare cu direcţia pentru
cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţeană, respectiv a
municipiului Bucureşti, aplicarea însemnelor distinctive şi a siglelor de
monumente istorice şi controlează întreţinerea lor de către
proprietar;
e)asigură
paza şi protecţia monumentelor istorice aflate în domeniul public şi privat al
statului şi al unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi ale monumentelor
istorice abandonate sau aflate în litigiu, semnalând de urgenţă direcţiei pentru
cultură, culte şi patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a
municipiului Bucureşti, orice caz de nerespectare a legii;
a)cooperează cu direcţia pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţeană, respectiv a municipiului Bucureşti, comunicând toate
informaţiile referitoare la monumentele istorice aflate în teritoriul lor de
competenţă; facilitează comunicarea dintre direcţiile pentru cultură, culte şi
patrimoniul cultural naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, şi
consiliile locale ale oraşelor şi comunelor din teritoriul judeţului, respectiv
ale sectoarelor în cazul municipiului Bucureşti;
b)iniţiază,
cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor, procedura de expropriere pentru
cauză de utilitate publică în vederea protejării monumentelor istorice, în
situaţiile şi cu respectarea condiţiilor prevăzute de lege;
c)sprijină
şi îndrumă activitatea consiliilor locale ale comunelor sau ale oraşelor, care
nu au organizate servicii în domeniu sau posturi specializate în aparatul
propriu pentru protejarea monumentelor istorice înscrise în Lista monumentelor
istorice din grupa B şi aflate pe teritoriul administrativ al
acestora;

(1)Autorităţile administraţiei publice locale
sunt obligate să prevadă în bugetele proprii fondurile necesare în vederea
protejării monumentelor istorice aflate în proprietatea publică sau privată a
unităţilor administrativ-teritoriale.
(2)Autorităţile publice centrale prevăd în
bugetele proprii fondurile aprobate prin bugetul de stat pentru protejarea
monumentelor istorice aflate în proprietatea publică sau privată a statului, pe
care le administrează.
a)credite
bugetare necesare pentru finanţarea lucrărilor la monumentele istorice aflate în
administrarea Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice;
(4)Din veniturile realizate din vânzarea de
bilete şi din taxe de închiriere a terenului, ca urmare a organizării unor
manifestări de genul spectacolelor, târgurilor sau parcurilor de distracţii, un
procent de 1% se virează către proprietarul sau titularul dreptului de
administrare, după caz, al monumentului istoric în a cărui zonă de protecţie se
organizează manifestarea; sumele astfel obţinute vor fi utilizate exclusiv
pentru finanţarea lucrărilor de protejare a monumentului istoric în
cauză.

(1)În termen de 90 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi se instituie timbrul monumentelor istorice, care
este gestionat, în condiţiile legii, de Ministerul Culturii şi Cultelor prin
Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice.
(2)Cuantumul timbrului monumentelor istorice şi
modalităţile de percepere, încasare, virare, utilizare şi evidenţiere a sumelor
rezultate din aplicarea acestuia se stabilesc prin norme metodologice elaborate
de Ministerul Culturii şi Cultelor în colaborare cu Ministerul Finanţelor
Publice şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(la data 15-Feb-2008
Art. 51, alin. (2) din titlul V a se vedea referinte de aplicare din Norme Metodologice din 2007 )

a)cărţile
poştale ilustrate, plicurile, mărcile poştale, hărţile, pliantele, broşurile,
revistele, ghidurile turistice, cărţile, albumele, atlasele, enciclopediile,
filmele artistice şi documentare, casetele video, compact-discurile,
diapozitivele, videoclipurile, cârdurile bancare şi cartelele telefonice
comercializate în România, reprezentând monumente istorice individualizate sau
în ansambluri, prin imagini fotografice sau reprezentări grafice de interior sau
exterior;
b)biletele de
intrare, inclusiv taxele de fotografiere sau de filmare, pentru monumentele
istorice puse la dispoziţie publicului, în totalitate ori în parte, aflate în
proprietatea sau în folosinţa persoanelor juridice de drept privat care
desfăşoară activităţi economice;
c)biletele de
intrare la manifestările culturale, sportive sau de agrement, târguri şi
expoziţii desfăşurate în spaţii situate în zona de protecţie a acestora sau în
zonele construite protejate;

(31)Un procent de 3% din sumele colectate la
bugetul de stat de la operatorii economici care desfăşoară activităţi în
domeniul jocurilor de noroc va fi direcţionat anual către Ministerul Culturii
pentru finanţarea lucrărilor de restaurare, conservare şi consolidare la
monumentele istorice; suma va fi virată către Ministerul Culturii până la data
de 31 mai a anului în curs pentru anul precedent.
(la data 02-Jun-2016 Art. 51, alin. (3) din
titlul V completat de Art. 1 din Legea
109/2016 )

(4)Timbrul monumentelor istorice se percepe de
la operatorii economici, editori sau producători, de la proprietari, titulari ai
dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale asupra imobilelor situate
în zona de protecţie a monumentelor istorice în zonele construite protejate sau
de la beneficiarii veniturilor realizate, după caz.
(5)Se exceptează de la plata timbrului muzeele
care funcţionează în clădiri monumente istorice sau în zone de protecţie ale
acestora.
(6)Prin derogare de la prevederile alin. (3) şi
(4), pot fi exceptaţi de la plata taxei timbrului monumentelor istorice
operatorii economici care, prin activităţile pe care le desfăşoară, contribuie
la protejarea monumentelor istorice cu o sumă cel puţin egală celei pe care o
datorează la plata taxei timbrului monumentelor istorice.

a)acordarea
de credite în condiţiile art. 28 alin. (3) lit. b) şi c), cu prioritate pentru
lucrări de intervenţie urgentă la monumente istorice, în funcţie de strategia
protejării monumentelor istorice;


a)executarea
de lucrări asupra unui imobil după declanşarea procedurii de clasare sau asupra
unui monument istoric, fără avizul Ministerului Culturii şi
Cultelor;
b)încălcarea
de către proprietar sau de către titularul dreptului de administrare a unui
monument istoric a obligaţiilor prevăzute la art. 36;
c)nevirarea
contravalorii timbrului monumentelor istorice, precum şi a taxelor şi tarifelor
prevăzute de prezenta lege;
d)organizarea manifestărilor prevăzute la art. 9 alin. (5) şi (6), în
lipsa acordului autorităţii competente;
(1)Contravenţiile se constată şi amenzile se
aplică de specialiştii direcţiilor pentru cultură, culte şi patrimoniul cultural
naţional judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti, de împuterniciţii
Ministerului Culturii şi Cultelor, de inspectorii teritoriali ai Inspectoratului
de Stat în Construcţii sau de inspectorii Ministerului Finanţelor Publice, după
caz.
(la data 25-Aug-2009
Art. 57, alin. (1) din titlul VI a se vedea referinte de aplicare din Ordinul 2351/2009 )

Până la instituirea zonei de
protecţie a fiecărui monument istoric potrivit art. 9 se consideră zonă de
protecţie suprafaţa delimitată cu o rază de 100 m în localităţi urbane, 200 m în
localităţi rurale şi 500 m în afara localităţilor, măsurată de la limita
exterioară, de jur-împrejurul monumentului istoric.
(1)Lista
cuprinzând monumentele, ansamblurile şi siturile istorice, aprobată de Comisia
Naţională a Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice în anii 1991-1992,
cu modificările şi completările ulterioare, rămâne în vigoare. În termen de 3
ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Institutul Naţional al
Monumentelor Istorice va actualiza Lista monumentelor istorice, potrivit
atribuţiilor stabilite prin art. 27 alin. (3).
(2)Serviciile
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor sunt obligate să
înştiinţeze, în scris, proprietarii sau titularii drepturilor reale asupra
monumentelor istorice despre regimul juridic special al imobilelor în cauză şi
să le transmită obligaţia privind folosinţa monumentului
istoric.
La data intrării în vigoare a
prezentei legi alineatul (2) al articolului 10 din Legea nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei juridice a unor
imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea statului, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 29 noiembrie 1995, se
modifică după cum urmează:
La data intrării în vigoare a
prezentei legi se abrogă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 228 din 24 noiembrie 2000 privind protejarea
monumentelor istorice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
616 din 30 noiembrie 2000, precum şi orice alte prevederi
contrare.

În
termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în cadrul
Inspectoratului General al Poliţiei Române din Ministerul Administraţiei şi
Internelor se organizează structuri specializate în prevenirea, descoperirea şi
urmărirea faptelor ilegale care privesc monumentele istorice, zonele de
protecţie ale acestora, precum şi zonele construite protejate.
În
termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, autorităţile
administraţiei publice centrale şi locale comunică Ministerului Culturii şi
Cultelor monumentele istorice şi zonele de protecţie pe care le propun în
vederea declarării de interes public naţional sau local, potrivit
legii."
*) Republicată în temeiul art. V din Legea nr. 259/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 3 iulie 2006,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 422/2001 privind protejarea
monumentelor istorice a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 407 din 24 iulie 2001, iar ulterior a mai fost modificată şi completată
prin:
-
Legea nr. 401/2003 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării
lucrărilor de construcţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 749 din 27 octombrie 2003;
-
Legea nr. 468/2003 privind modificarea şi completarea
Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor
istorice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 19
noiembrie 2003;
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie
2003.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu